Setmana 1: comencem la lectura i expliquem com ens sentim

premi

Hola!

Hola nenes i nenes de Salt, hola mestres, hola bibliotecaris i bibliotecàries, hola a tothom que treballa perquè el Cove de les paraules existeixi, creixi i continuï. Avui tots ens hem de felicitar perquè El cove de les paraules ha quedat finalista d’un premi importantíssim! És el Premio Maria Moliner de animación a la lectura. Visca i l’enhorabona a tots! Sí, estic molt contenta. Avui arrenquem aquest blog de nou i ho puc fer escrivint aquesta bona notícia.

Ja heu llegit que la Rita no ha tingut tanta sort. A ella la notícia de la vinguda del Gran Fred l’ha deixat planxada. Però no s’ha quedat quieta. No, ella ha reaccionat. S’ha posat en marxa per canviar allò que no li agrada de la seva vida. No us diré pas si ho aconseguirà o no (he, he, he), això ja ho descobrireu quan llegiu els capítols que us queden, però com a mínim s’ha arromangat per fer-hi alguna cosa. La recerca de les fades no és fàcil i la Teresa, la fornera i la Caterina, la venedora d’estufes, no han resultat ser tal com la Rita les imaginava. Però la Rita insistirà i seguirà buscant per aconseguir una mica de calor a la ciutat més freda del món. Perquè ella és tossuda de mena malgrat ningú l’entén (excepte l’avi Enric).

“A la Rita fredolica i l’avi Enric fredolic no els entenia ningú. Tothom era feliç vivint a la ciutat més freda del món. Les botigues tenien noms com ara Llibreria Sota zero, Supermercat Congelat o Ordinadors El trineu”.

(Pàgina 10)

Portada Rita ok

Aquest sentiment és el que empeny a la Rita a moure’s. Se sent estranya, fora de lloc. Ningú acaba d’entendre què li passa. Sí, els pares saben que pateix amb el fred, però no se n’acaben de fer el càrrec. I la seva germana Carlota tampoc.

De vegades els llibres ens fan somiar en mons fantàstics. Però potser als personatges dels mons fantàstics els passen les mateixes coses que a nosaltres. I no us ha passat mai que en llegir un conte o un llibre heu pensat: “mira, és el que em passa a mi!”? Doncs a mi sí. I llavors m’he quedat parada, però també contenta de saber que no sóc l’única que se sent d’una manera, o que ha viscut una experiència (dolenta o també bona). Els llibres sempre han estat per mi uns bons amics que m’han fet companyia i que m’han entès. M’han fet sentir menys sola quan de vegades em costava fer amics. Perquè els llibres expliquen la vida. La nostra, la de l’escriptor, la dels amics o coneguts de l’escriptor. Ja us vaig dir que la Rita és una mica la meva germana petita, la Glòria. Ella va marxar a viure a Escòcia i com que és molt fredolica jo pensava: “mare meva, quin fred tindrà, i ningú l’entendrà!”.

prestatges amb llumetes

Per això US PROPOSO que m’expliqueu si us heu sentit mai com la Rita, que no us entén ningú, i que m’expliqueu el motiu. Podeu fer un petit recull per classe i no cal posar el nom de qui explica què. Però així descobrirem que el que explica la Rita, aquest sentir-se que ningú t’entén, no és pas tant estrany.

I per acabar UNA ALTRA PROPOSTA, aquesta us la faré sempre. Entre tots farem LA COL·LECCIÓ DE PARAULES. M’agradaria que apuntéssiu quines són les paraules o petites frases que us hagin agradat més dels capítols que hagueu llegit. Jo també ho faré.

La meva paraula preferida és: escalfor. És llegir-la i sentir una escalforeta dolça dins.

Espero les vostres propostes! I RECORDEU que el dilluns que ve parlaré del que passa al llibre fins la pàgina 45.

Anna Manso

Aquesta entrada ha esta publicada en conte_14_15, General, Rita fredolica. Afegeix a les adreces d'interès l'enllaç permanent.

25 respostes a Setmana 1: comencem la lectura i expliquem com ens sentim

  1. ayman ha dit:

    Hola anna manso amdic Ayman Achi de la farga de 4tA. No e pugut anar perque estaba malal pero el Josep muadit to i adt bui dir que ami tambe magrada molt la rita fadulica.

  2. Laura sánchez ha dit:

    4t B Les Deveses.
    Bones Anna, som els nens i nenes de 4t B de les Deveses. Ja sé que anem una mica enrederits amb les tasques que ens demanes cada setmana però tot i no penjar-les quan toca, sí que les anem fent.
    Et volem explicar que hi han nens i nenes que s’ han sentit com la Rita, exemple:
    – El meu germà petit va trencar un gerro i els pares no em van voler escoltar i em van castigar dos dies sense anar al parc amb els meus amics. Em vaig sentir fatal.
    – Un dia va venir el meu cosí a casa i em va agafar els auriculars de la play station, com ens vam enfadar perquè va fer trampes, em va tirar els auriculars a terra i es van trencar.
    Els meus pares em van castigar a mi una setmana sense poder jugar al meu joc preferit.
    – Quan vaig marxar de Brasil i vaig arribar a Girona, li vaig demanar al meu pare que m’apuntes a futbol, així faria amics però el meu pare em va dir que no que jo no sabia jugar. Em vaig sentir molt decepcionat.

    Llista de col·lecció de paraules i frases que ens han agradat:
    – Valgui el que valgui.
    – Una estufa superpotent.
    – Em disfressaré de glaçó.
    – Els ossos polars també portes abric.
    -La Rita va caminar a quatre grapes per darrere el taulell.
    – Quan reia semblava que les pigues se li il·luminessin.

    • annamanso ha dit:

      Hola nenes i nens de Les Deveses,4tB

      gràcies per seguir l’activitat i penjar els vostres comentaris, pensaments i paraules.
      Ja heu vist que els llibres també serveixen per parlar de com ens sentim. Per descobrir que no estem sols.
      Que hi ha moltes persones que viuen problemes com els nostres. Per sentir-se acompanyats.

      M’apunto totes les paraules de la vostra col·lecció. Oi que es diferent llegir un llibre i anar-se fixant en les paraules?
      Es com buscar petxines per la platja.

      Continueu fent feina de la bona!!!!

      Petons de pluja
      Anna

  3. LES DEVESES ha dit:

    Els alumnes de 4t A de l’Escola Les Deveses, també alguna vegada ens hem sentit com la Rita Fredolica.

    Doncs a mi m’ agrada molt escriure i quan toca escriure alguna mena de text sóc la única que em poso a fer bots d’alegria. I com que a mi m’agrada tant doncs em sento molt estranya perquè veig als altres que no estan tan animats com jo. Emma

    Un dia volia una joguina que m’agradava molt però quan li vaig preguntar a la meva mare si me la podia comprar,ella em va dir que no perquè era una joguina de nens petits. Jo quan em va dir que era de nens petits em vaig posar molt trista, no ho vaig entendre. Doha

    • annamanso ha dit:

      Nens i nenes de Les Deveses, gràcies per compartir el que sentiu, alguns moments difícils, com els que viu la Rita.
      Espero que us vinguin encara més ganes de llegir, i de saber com viurà la Rita tot els canvis de la vareta i les sorpreses que passaran.
      Ara ja sabeu una mica com és, i sabeu que és algú com vosaltres.
      Feu anar la imaginació i bona lectura!
      Petons de colors
      Anna

  4. LES DEVESES ha dit:

    Els alumnes de 4t A de l’Escola Les Deveses us escrivim algunes de les paraules que més ens han agradat.
    • Remenant el cul, aquesta frase em fa molta gràcia i és molt divertida perquè em fa riure. Emma
    • Una estufa única de superpotència, a mi m’agrada aquesta frase perquè em dóna molta escalfor. Doha
    • Caminar de quatre grapes, m’agrada molt perquè és una frase molt divertida i em fa gràcia. Alex
    • La paraula que més m’agrada és Aloha, perquè és una paraula que em dóna molta
    • calor. Peter
    • A mi m’agrada la paraula fredolica, perquè mai l’he sentit,i ara ja sé què vol dir. Jenny
    • A mi m’ agrada quan la Carlota diu: Jo em disfressaré de glaçó! perquè mai he vist una persona disfressada de glaçó. Salimata
    • A mi em costa dir la paraula desfer-se es una paraula molt difícil. Nerea

    • annamanso ha dit:

      Nens i nenes de Les Deveses,

      enhorabona per la vostra llista!!!
      Seguiu amb la lectura, seguiu buscant paraules, seguiu trobant tresors amagats entre les frases.
      petons feliços de llegir-vos!
      Anna

  5. 4t B El Pla ha dit:

    Hola Anna! Som els nens/es de 4t B del Pla i et volem fer arribar quan ens sentim malament com la Rita:

    – A casa vull jugar amb el meu germà i no em deixa.
    – Tinc joguines i la meva germana les agafa sense permís i la mare diu que no passa res, que és petita.
    – Els meus pares no em volen apuntar al menjador i jo en tinc moltes ganes.
    – M’he de quedar a casa cuidant a la meva germana i no puc sortir.
    – Quan vull mirar la televisió i la meva germana canvia el canal i els meus pares no diuen res.
    – Quan vaig arribar a segon a l’escola, no sabia l’idioma i em sentia diferent.
    – Quan ploro per qualsevol cosa i els altres no ho entenen.

    També et deixem el llistat de paraules que més ens ha agradat:

    – Disfressa de glaçó
    – Pasta de moniato
    – Rondinar
    – Gran Fred
    – Remenar el cul
    – Brioix
    – Caterina
    – Fredolica
    – Fades
    – Vareta màgica
    – Maduixa amb xocolata
    – Estufa

    • annamanso ha dit:

      Hola nenes i nens del Pla B!

      M’he llegit la vostra llista de moments en els que us heu sentit estranys, diferents, poc compresos i m’he emocionat.
      M’ha passat amb tot el que heu escrit tant vosaltres com els vostres companys. Ja veureu, llegiu, llegiu el que han escrit.
      La Rita ens ha ajudat a explicar que hi ha dies en els que les coses no ens van gaire bé. I que no som els únics. Li passa a la Rita i li passa als nostres companys i companyes del Cove de les paraules.
      Gràcies per explicar-ho i compartir-ho. I no oblideu mai que en els llibres sempre hi trobareu trossets de vida.

      La vostra llista de paraules també l’he trobada preciosa i divertida i molt musical.
      he llegit totes les paraules en veu alta i feien totes plegades una música especial: la vostra.

      Seguiu, seguiu llegint i participant!!!!

      Petons emocionats
      Anna

  6. El Pla 4tA ha dit:

    Hola Anna,
    Som els nens i nenes de 4t A de l’escola del Pla i et volem fer arribar les paraules que més ens han agradat;
    – Sota zero (M’agrada com sona, em fa venir fred)
    – Els ossos polar anaven amb abric (Fa molt de riure, els ossos ja tenen pell)
    – Gargamella (Em fa venir tos)
    – Xiuxiuejar (Em fa pessigolles a la boca)
    – Ordinadors “El Trineu” (M’ho imagino i es molt graciós)
    – Llegir el pensament (Sembla que es descobrirà que es una fada)
    – Rinxolats (M’agrada la “R” com en a tu)
    – Hivernacle (Protegeix les plantes)
    – Espurnes de colors (Ho imagino i deu ser molt bonic)

    Esperem que t’agradin molt!!

    Petons de sucre caramel·litzada dels nens i nenes del PLA (4tA)!

    • annamanso ha dit:

      Hola nens i nenes de l’escola el Pla A,
      gràcies per la vostra llista de paraules.
      Es nota que heu fet feina de la bona, que heu llegit i heu buscat paraules entre les frases del llibre com qui busca petxines a la platja.
      Em quedo la vostra llista per aquest matí de dilluns. Amb la llista em despertaré ben desperta!
      Petons de dilluns amb una mica de son i molt de ganes de llegir!

      Anna

  7. 4t B Mas Masó ha dit:

    Hola som els nens i nenes de 4t B del Mas Masó
    Alguna vegada també ens sentim una mica estranys som si el món no ens entengués.
    ” a casa moltes vegades no em volen escoltar quan jo els vull explicar alguna cosa, perquè diuen que sembre dic coses lletges”
    “moltes vegades quan faig els deures el meu germà gran no em respecte i hem fa cuidar del petit i ,mentre tant ell no fa res, només mira la televisió”
    “u¡quan la meva mare compre alguna cosa bona el meu germà petit sempre se’n queda més ja que diu que ell és més petit”
    ” a casa moltes vegades em sento sola, em costa molt jugar amb el meu germà”

    PARAULES BONIQUES:
    FREDOLICA:paraula molt carinyosa i molt petitona
    ESTIU: em fa pensar en vacances, a la platja, piscina….
    VISCA: és una expressió feliç
    JO EM DISFRESSARÉ DE GLAÇÓ: doncs no se perquè m’agrada però penso que serà una disfressa agradable
    GRAN FRED: em fa pensar en la neu i el nadal
    XOCOLATA AMB MADUIXES: sensació deliciosa.

    Adéu

    • annamanso ha dit:

      Nenes i nens del Mas Masó B,

      hi ha amics amb qui pots compartir, riure i plorar, són de carn i ossos i els veus a classe, a casa o al carrer.
      Però hi ha amics amb qui compartir, riure i plorar, són de paper o tenen format digital i són a l’escola, a casa, a les llibreries i biblioteques físiques o digitals. Són els llibres.
      Heu estat molt valents d’explicar i compartir aquells moments en què ens sentim estranys, com si ningú comprengués què ens passa pel cap.
      Us ho agraeixo molt, perquè a partir del que li passa a la Rita, heu pogut veure que als llibres hi ha vida de debò. Molta fantasia, sí, però també coses que ens passen a nosaltres.
      I de la llista de paraules, què dir-vos? Doncs que és genial! M’ha agradat quan dieu que fredolica és una paraula carinyosa i molt petitona, i tota la resta. Esteu fets uns poetes.
      Seguim amb el Cove de les paraules!
      Petons que fan companyia
      Anna

  8. 4tA Mas Masó ha dit:

    Hola Anna els nens de 4t A dels Mas Masó el dia 11 de novembre vam escriure el següent, però ara no ho veiem:
    Hola som els alumnes de 4t A de l’Escola Mas Masó
    Ja ens hem llegit els primers capítols de la Rita. Ens han agrada molt.
    Sabeu a vegades nosaltres també ens sentim una mica sols o fins hi tot a vegades les nostres famílies no ens entenen massa.
    “els meus pares no m’entenen; cada any els dic que m’agradaria celebrar el meu aniversari a casa i cada any em porten el McDonald’s. Sempre volen fer el contrari. a vegades em penso que em volen fer enfadar”
    ” a vegades a casa em sento una mica malament perquè quan la meva germana petita fa alguna cosa malament la meva mare no li diu res perquè sempre diu que ella és petita”
    “algunes vegades em sento molt sola quan els meus germans van contra mi”
    “Moltes vegades quan jugo amb els meus germans em fan fora i em deixen sol. No m’agrada el que sento”

    Recull de paraules que ens han agradat molt:

    BENVINGUDA: em fa sentir feliç
    FREDOLICA: és una paraula carinyosa
    HUMOR: és una paraula que m’inspira moltes rialles
    SANT JOAN: celebració familiar
    AMICS: són aquells que t’acompanyen quan et sents sol.
    PASTISSERIA: m’agrada perquè sóc molt llaminer
    ESTIU: Platja i jocs

    • annamanso ha dit:

      Hola nenes i nens del Mas Masó,
      la informàtica de vegades ens juga males passades, com fer desaparèixer el comentari que veu penjar el dia 11, i això que éreu els primers!
      No sé si us ho vaig explicar, però sóc la sisena de set germans. Molta colla, molt divertit, però també, de vegades, molta gent amb qui barallar-te, he, he, he…
      sí, i aquestes baralles em feien sentir igual que a vosaltres. I a mi també em passava que els pares no m’acabaven d’entendre.
      Suposo que per això, quan vaig començar a llegir i a trobar històries que em feien sentir acompanyada i compresa, em vaig enganxar a la lectura.
      També perquè aquell moment era meu i només meu. Perquè les històries m’atrapaven, em divertien, em feien somiar. Em curaven les penes i em feien sentir millor!
      Ei, però amb els meus germans i pares també ens petàvem de riure.
      La vostra llista de paraules i motius pels que us agraden és fantàstica.
      Només llegir-la se’m dibuixa un somriure llaaaaarg i que fa pessigolles.
      Gràcies per la feina!
      Petons de missatge perdut i retrobat
      Anna

  9. 4t A La Farga ha dit:

    Hola Anna una altra vegada,
    continuem amb les activitats que ens has proposat.
    Alguns nens/es de la classe ens sentim com la Rita algunes vegades per tant t’explicarem el què ens passa a alguns nens/es.
    – La mare no m’entén. Sóc una nena i m’agrada molt jugar amb els nens de la classe però a la mare no li agrada gens ja que prefereix que jugui amb les nenes. La mare no m’entén.
    – La mare no m’entén. A vegades anem al parc i a mi no m’agrada jugar amb els gronxadors però ella insisteix que hi vagi. La mare m’entén.
    – La mare no m’entén. A les nits sovint tinc por i la mare no em fa cas. La mare no m’entén.
    Adéu Anna i fins la setmana que ve. Esperem amb ganes i il·lusió les activitats que ens proposis.
    Un petó de sucre de tota la classe!!

    • annamanso ha dit:

      Hola, nenes i nenes.
      Sí, costa quan la mare o el pare no ens entenen. Penseu que a la Rita fredolica els pares tampoc l’entenen massa.
      Per sort compartir-ho fa que no et sentis tan sols. Per això és important parlar-ne, per això és important saber que hi ha llibres que expliquen trossets de vida com la nostra.
      Em quedo el vostre petó de sucre, perquè els petons com els vostres també fan que em senti MOOOOOOOLT acompanyada.
      I us envio un petó de tardor amb gust de castanya i moniato.

      Anna

  10. 4tB La Farga ha dit:

    Hola Anna, som els nens i nenes de 4t B de La Farga.

    Et presentem el llistat de paraules que hem triat entre tots/es:

    -Feliç (em dóna energia i em sento molt bé)
    -Bon humor (em ve un somriure d’orella a orella)
    -Vareta màgica (imagino que se’m compleix un desig o un somni)
    -El Gran Fred (m’imagino que estic jugant amb la neu)
    -Disfressar-se (em ve al cap una estona de diversió)
    -Fades (m’imagino que estic volant)
    -Xocolata desfeta (em ve salivera i el gust de xocolata a la boca)
    -Amics (penso que estic jugant amb els meus amics)
    -Aloha (m’imagino que estic de vacances a Hawai)

    Ara t’expliquem alguns dels moments que notem que els nostres pares i mares no ens acaben d’entendre:

    -A alguns nens/es de la classe ens passa el contrari que a la Rita, sempre tenim molta calor, la mare no ho entén i ens obliga a posar-nos molta roba. No entén que ho passem malament amb tanta calor.
    -Alguns tenim algun problema amb el menjar, per exemple hi ha un nen de la classe que la seva mare sempre compra xocolata negra i a ell només li agrada amb llet, ella diu que és més bona per la salut i no entén que ell no gaudeix menjant-la.

    Esperem que t’agradi el que hem fet, nosaltres ens ho hem passat molt bé parlant-ne tant de les paraules com dels moments que no ens acaben d’entendre.
    Fins la propera activitat
    Nens i nenes de 4t B de La Farga

    • annamanso ha dit:

      Hola nenes i nens de 4t B de La Farga!
      Ostres, que divertit el que expliqueu sobre la calor i el fet d’anar massa abrigats! Les mares de vegades patim massa, he, he, he…
      O som tossudes com una mula i, au, xocolata negra al canto!
      M’agrada quan dieu que heu gaudit pensant paraules (quina llista més preciosa! I quins motius més bonics!) i també parlant sobre els moments en què no ens acaben d’entendre.
      Us imagino a classe i sento una escalforeta dolça per dins.
      Perquè els llibres ens diverteixen, i també ens fan pensar. Ens ajuden a créixer gràcies a moments com els que heu creat a classe, parlant de la incomprensió.
      Es nota que m’agraden els llibres, oi? He, he, he!!!
      Un petó calentó
      Anna

  11. Edu ha dit:

    Bones Anna, nosaltres hem fet un recull d’experiències en les que no hi havia manera que ens entenguessin:
    – No vull anar a solfeig, perquè no m’agrada, però m’hi fan anar igualment.
    – Quan anem a caminar per la muntanya m’agradaria que vingués alguna amiga, perquè venen alguns amics del meu germà i em sento sola, però no em deixen.
    – Quan vaig a les fires no em deixen anar a la casa del terror i a mi m’encantaria entrar-hi.
    – Jo volia anar a les fires d’1€ per no gastar més diners dels altres dies, però com que el meu germà ja hi anava vaig tenir que anar els dies que eren més cars.
    – De vegades demano per jugar amb algun company i no em deixen. No entenen com em sento.
    – Després de fer gimnàstica tota la setmana hi ha algun dissabte al matí que no tinc ganes d’anar-hi, i m’hi fan anar.
    *En quan a les paraules hem arribat tota la classe a un acord amb una: “ALOHA”
    Records i petons hawaians!!!

    • annamanso ha dit:

      ALOHA nens i nenes de l’escola… aiiii, que ara no llegeixo de quina escola sou, he, he, he.
      Aloha i moltes gràcies per obrir la capsa de les experiències que costen, d’aquelles que, com la Rita, ens fan sentir diferents i una mica sols.
      La Rita fredolica té l’avi Enric fredolic que l’entén i la convida a maduixes amb xocolata desfeta i vosaltres teniu toooooota la vostra classe i tooooot els nens i nenes del Cove de les paraules que us escolten.
      Recordeu que tots som del Cove! Per llegir, riure, inventar, imaginar, sentir, investigar, passejar, escriure i compartir.
      Gràcies de tot cor.
      Petons que entenen allò que hi ha qui no entén
      Anna

  12. 4 t A El Pla ha dit:

    Bon dia, Anna!
    Som els nens i nenes de 4t A de l’escola del Pla i et volem explicar que sí que hi ha vegades que ens sentim com la Rita que no ens entén ningú, com per exemple:
    – Hi ha un nen que li agrada menjar sopa calenta quan fa calor.
    – Hi ha una nena que li diuen que té un estil de vestir diferent de la seva mare i les seves germanes, a ella li’agrada vestir informal i a la mare i a les germanes els agrada anar molt elegants.
    – Hi ha un nen que és molt més presumit que el seu germà i quan surt de casa es mira molt al mirall, es re-pentina i es perfuma.
    – També hi ha un nen que és l’únic marroquí que entrena en el seu equip de la Coma Cros.
    Fins aviat Anna! Ja et direm les paraules preferides!
    4t del Pla

    • annamanso ha dit:

      Hola nens i nenes de l’escola el Pla.
      Avui a Barcelona hi ha núvols, fa un dia gris, gris. Però per mi ha sortit el sol i tot gràcies a vosaltres.
      Hi ha experiències que expliqueu que costen de pair si ets tu qui les viu. Però escrites i compartides, crec que costen menys.
      I si a sobre hi ha una Rita fredolica a qui li passa el mateix, doncs encara menys.
      Els llibres són una mica com la tireta que ens posem quan ens fem una esgarrinxada. No cura, però ajuda a cicatritzar.
      Espero que seguiu igual d’eixerits i preciosos.
      Petons de núvol
      Anna

  13. 4t A La Farga ha dit:

    Hola Anna, som els nens/es de 4t A de la Farga… i de moment t’enviem la llista per a la col•lecció de paraules:
    – Fredolica (et sents bé i és una paraula bonica)
    – Fada (et dóna bona energia)
    – Glaçons més freds del món (et refresca molt i molt)
    – Xocolata desfeta (em dóna escalfor quan tinc fred)
    – Estiu (m’agrada fer coses a l’estiu)
    – Pilota de roba amb peus (em dóna alegria i em fa riure)
    – Camisa hawaina (et sents com si fossis de vacances)
    – Aloha (et sents un hawaià més)

    • annamanso ha dit:

      Quina llista de paraules més preciosa!
      I m’agrada molt, MOLT, que hagueu explicat el motiu que fa que us agradi tant la paraula.
      Gràcies per participar!

      Anna

Deixa un comentari

