Setmana 2: seguim amb la lectura i pensem en el desig de la Rita

Vareta

Hola nenes i nens de Salt,

ara ja ho sabeu… les fades existeixen! La Rita n’ha trobat una, la Berta, li ha pres la vareta i ha aconseguit fer venir l’estiu a la ciutat més freda del món! Tot amb l’ajuda de l’avi Enric fredolic, és clar. Però si no hagués estat per ella, per la seva insistència i tossuderia, res del que passarà hagués passat. Ja veureu, ja… i sobretot, recordeu que han tocat la vareta i quan algú que no es una fada toca una vareta, poden passar moltes coses. Ja callo.

Hi ha qui creu que quan desitges molt una cosa, allò que desitges és més fàcil que passi. Jo no sé si creure-m’ho. Potser sí o potser no. De petita somiava en tenir una vareta, com la Rita i no us enganyaré, no n’he trobat cap, per ara. Però he escrit aquest conte i gràcies a he conegut gent meravellosa que viu a la ciutat de Salt, o a Girona o Amer o d’altres pobles de ben a la vora. També em diuen que fa lectors, que nens i nenes als que els fa una mica de mandra llegir, o als que els costa una mica, s’hi enganxin. Són moltes coses bones que em passen i tot i no ser una vareta jo el trobo una mica màgic.

Els llibres són una mica màgics, sí, perquè quan llegim sabem què pensen i què senten  els personatges dels llibres. Aprenem a entendre a les altres persones. Llegim les paraules i les frases i el nostre cervell i el nostre cor sap què li passa als protagonistes del conte, on viuen, les olors que oloren, els colors que veuen, les capes de roba que cal que es posin per no patir fred… El nostre cervell i el nostre cor treballen d’una forma diferent a com ho fa quan veiem una pel·lícula o juguem a un videojoc. Ho fa d’una altra manera. Ara sabem que la Rita és molt fredolica i ho passa molt malament allà on viu, tant, que remou cel i terra per aconseguir una vareta màgica. I ho sabem perquè hem llegit paraules com termòmetre, bufanda, guant, i les paraules resssonen dins nostre. És com si ens haguéssim calçat les seves sabatilles i veiéssim el món a través dels seus ulls. Per això…

US PROPOSO un joc. Imagineu que sou tant fredolics com la Rita fredolica, imagineu que viviu a la ciutat més freda del món, imagineu i VESTIU-VOS DE FREDOLICS I FEU-VOS UNA FOTO com aquesta que em vaig fer jo fa un temps, vestida de fredolica. FEU-VOS LA FOTO I ENVIEU-LA A EBIBLIOTECA@salt.cat PER PENJAR-LA AQUÍ, AL BLOG!

Anna fredolicaFotografies fredoliques

 

I si a sobre ENS EXPLIQUEU una mica com us ho heu fet, com us heu sentit, què heu descobert sobre com es deu sentir la Rita tan abrigada, ja serà fantàstic!

 

COL·LECCIÓ DE PARAULES:

I seguim amb la col·lecció de paraules. La meva d’aquesta setmana ja la he dit, és: Termòmetre (perquè en realitat són dues, termo (que vol dir temperatura) i metre (que vol dir mesurar). I quan la llegeixo m’imagino que o bé fa molta calor i em prenc un termos on hi duc llimonada ben fresqueta, o que fa fred i em prenc un termos on hi duc llet amb xocolata.

 

 

 

 

Anuncis
Aquesta entrada ha esta publicada en conte_14_15, General, Rita fredolica. Afegeix a les adreces d'interès l'enllaç permanent.

13 respostes a Setmana 2: seguim amb la lectura i pensem en el desig de la Rita

  1. annamanso ha dit:

    Copio el missatge que m’han enviat els nens i nenes del Pompeu Fabra:

    Bones Anna des del Pompeu Fabra:
    Hem decidit fer la foto des de l’iglú del nostre pati, ja que sembla un element prou representatiu del fred. La veritat és que anàvem tan abrigats que hem passat calor i tot! Ai! Si ens veiessin els esquimals!
    Les paraules que ens han cridat l’atenció aquesta setmana són: vareta màgica, fada i hivernacle.
    Petons màgics i glaçats!

    • annamanso ha dit:

      Nenes i nens del Pompeu Fabra,

      buuuuf, sí, quina calorada! Però quina bona idea fer la foto a l’iglú del pati. La Rita al pati de la seva escola també en deu tenir d’iglús, però de gel!

      I m’apunto les vostres paraules. Són Rita fredolica al 100%

      Petons en forma de glaçons

      Anna

  2. annamanso ha dit:

    Ostres, estic veient TOOOOOTES les fotos de l’àlbum dels fredolics i fredoliques i són SENSACIONALS!!!! l’enhorabona per apuntar-vos a jugar a fer de Rita. I això que el temps us ha fet una mala passada, que aquesta setmana no ha fet gaire fred…

    Mil gràcies!!!!

  3. ESCOLA LES DEVESES ha dit:

    Els nens i nenes de 4t A de l’Escola Les Deveses us enviem el nostre recull de paraules i frases que més ens han agradat.

    A mi m’agrada la paraula vareta màgica, perquè m’agradaria demanar un desig. Paula
    A mi m’agrada la paraula hivernacle perquè és una paraula que no he sentit mai. Emma
    Ami m’agrada estufa perquè em dóna escalfor. Nerea
    A mi m’ agrada quan la Rita menja el seu avi a petons perquè és una mostra de que l’estima. Salimata
    A mi m’agrada la paraula Blop perquè quan tiro una pedra fa el mateix soroll. Alex
    La frase que més m’agrada és quan els gats es queden calbs, aquesta frase em fa riure. Peter.
    A mi m’agrada la paraula astorat perquè mai l’havia sentit i ara ja sé què vol dir. Jenny
    La meva paraula que més m’encanta és l’estiu, m’agrada l’estiu perquè mengem gelats, sucs, puc anar a la platja a jugar amb l’aigua… Adam
    A mi m’ agrada la paraula petó perquè aquesta paraula és d’amor. Ismael
    A mi m’agrada quan l’avi i la Rita agafen tots junts la vareta màgica i diuen les paraules màgiques perquè ho fan junts.
    La paraula que més m’agrada és vareta màgica ,perquè és una paraula bonica. Edwin
    A mi m’agrada el paraula petó , perquè es una paraula que pot enamorar a les persones. Bakari
    A mi m`agrada la paraula vareta màgica perquè m’agradaria tenir una vareta màgica. Yasmina

    Esperem que us hagin agradat!

    Anna ens està agradant molt el llibre de la Rita, estem gaudint molt llegint, gràcies!!!

    • annamanso ha dit:

      Gràcies nenes i nenes de Les Deveses,

      El vostre recull és preciós.
      Quanta feina, i quants ulls llegint i buscant paraules que ens agradin i emocionin.
      Llegeixo que hi ha paraules que us fan riure, d’altres que us sorprenen, d’altres que us recorden sons i moments bonics…
      Vosaltres mateixos, escrivint perquè us agraden les paraules esteu fent una mica de poesia.
      Seguiu, seguiu!!!!

      petons de divendres

      Anna

  4. Col·legi Vilagran ha dit:

    Hola!!!! Som els nens i nenes de 4t del Col·legi Vilagran.
    Ens ho estem passant d allò més bé amb la Rita!! :))
    Ens ha agradat molt que la Rita i l’avi prenguin xocolata desfeta amb maduixes per fer passar les penes. Intentarem posar-ho en pràctica!!! 😉
    També ens ha fet molta gràcia la comparació que fa la Rita de…”Si la Caterina és una fada jo sóc un pingüí!!! Ens agrada fer comparacions i en especial una que de vegades diem quant ens sentim fora de lloc o estem despistats: ” Estic com un pop en un garatge”

    Fins la propera!!!

    • annamanso ha dit:

      Hola nenes i nens del Vilagran,

      que bé que us agradi riure mentre llegiu. Quan escric intento buscar combinacions de paraules que creïn imatges que ens ajudin a riure.
      Sí, riure fa riure, i cura, i és genial!
      Les paraules ens fan riure i alhora expliquen què senten els personatges i nosaltres. Sí, són màgiques.
      Les vostres paraules, per exemple, m’han fet somriure. Un somriure feliç i ple de llum.

      Petons que s’ho passen d’allò més bé!

      Anna

  5. FEDAC SALT ha dit:

    Hola, som els nens i nenes de 4t de l’escola FEDAC SALT.
    A nosaltres algunes de les paraules que més ens han agradat són:

    HIVERN: Em fa pensar amb el Nadal. (Alessandro)
    ESTUFA: Perquè m’agrada la calor. (Insaf)
    PALMERES: Tenen cocos i a mi m’agraden. (Laura)
    VARETA: Em sento com un mag. (Ferran)
    FLORISTERIA: Perquè m’agraden les flors. (Hui Wen)

    També expressions o frases com:
    FIL PER RANDA: M’agraden les frases fetes. (Arnau)
    XOCOLATA DESFETA AMB MADUIXES: Perquè és molt bona. (Ainhoa)
    GRAN FRED: Em fa pensar amb la neu. (Lucía)
    TROS DE GLAÇ: Em recorda l’estiu bevent un batut amb un glaçó. (Íker Ch.)
    LA RITA ES VA MENJAR EL SEU AVI A PETONS: M’agrada perquè em fa riure. (Ruth)

    • annamanso ha dit:

      Nenes i nens de l’escola FEDAC Salt,

      gràcies per aturar-vos a escoltar les paraules, a sentir-les, a descobrir perquè us agraden.
      les paraules són varetes màgiques que ens transporten a llocs que no esperàvem. Que ens fan recordar bons moments.
      O a saber que de vegades hi ha moments que costen. O que ens descobreixen coses noves.
      Seguiu, seguiu buscant. Buscant en les paraules sempre hi trobareu tresors amagats!
      Petons que fan somriure

      Anna

  6. Escola Mas Masó 4t A ha dit:

    Hola ara som els nens de 4t A de l’Escola Mas Masó
    Nosaltres també tenim un fredolic i una fredolica.
    Uff !!!!!!!!!!!!!!!!quina calor que tenim a dins la classe. Estem suant, la nostra escola és molt calenteta. S’han posat vermells i tot!!!!!

    Nosaltres hem trobat una expressió molt bonica; que ens agrada molt.
    “UNA LLUM DE COLORS QUE FEINA PESSIGOLLES EL ULLS” és una manera molt bonica, simpàtica i tendra d’expressar una cosa agradable.

    Adéu

    • annamanso ha dit:

      Hola nenes i nens del Mas Masó,
      ai, ai, ai, que aquí no fa tant fred com a la ciutat de la Rita.
      Moltes gràcies per jugar a fer de fredolics, segur que ara enteneu molt millor els embolics que es deu fer la Rita quan ha de posar-se tots els guants, bufandes, abrics…
      Ara desabrigueu-vos!!!!

      La frase que heu triat per a la col·lecció de paraules em fa molt feliç. M’agrada jugar amb les paraules, barrejar-les i fer que apareguin imatges noves, com la de la llum que feia pessigolles.
      Us animo a jugar a barrejar paraules també. Us sorprendreu!
      Petons tendres, bonics i simpàtics
      Anna

  7. Mas Masó 4t B ha dit:

    Hola,
    tornem a ser els nens i nens de 4t B de l’Escola Mas Masó.
    Ja tenim un fredolic i una fredolica a la nostra classe.
    Alça!!!!!!!! si tan abrigats no podem moure ni els braços. Uff!!! aquesta bufanda em fa pessigolles al nas!

    Continuem amb paraules que ens agraden. Avui hem triat paraules una mica llargues:
    HIVERNACLE: ens fa pensar en un lloc acollidor i calentet
    SUPERMERCAT: paraula llarga que ens indica un mercat molt gros
    FOTOGRAFIA: ens recorda moments feliços.

    • annamanso ha dit:

      OOOOOH!!! Quin parell de fredolics! sí, és una murga haver de dur tanta roba! Ara ja ho heu descobert. I millor avui dilluns, que diuen que ve un estiuet de Sant Martí i no sé com s’ho faran les altres classes per no morir-se de calor, ai, ai, ai…

      Petons de foto
      Anna

Deixa un comentari

