Hola nens i nenes de quart de primària de Salt,
Quantes coses sabeu ja de la Sandra i els seus amics monstruosos… perquè ja sabeu que la Sandra per fi ha entès que els monstres són bona gent i que va ser el so de la tele el que els va despertar. I amb l’empenta d’haver estat capaç de fer uns amics tan especials, s’ha atrevit a fer-se amiga del Martí! Llàstima que tot es torça perquè el Martí no s’ha presentat a casa seva, tot i que l’havia convidat. I què deu significar el missatge misteriós de les periquites? Mmmm… haureu de seguir llegint!
Com veieu la història passa a una ciutat com la vostra o com la meva. M’agrada explicar la vida que tinc més a la vora. És el que conec i em permet escriure sobre el que veig pel carrer, sobre nenes i nens com els que juguen a les places del meu barri, i quan treballava en Amics monstruosos m’imaginava un barri concret de Barcelona que es diu La Verneda, amb edificis molt alts, amb pisos bonics però alguns d’ells força senzills, un barri on no hi van els turistes a fer-se fotos, vaja. I també vaig recordar l’alegria immensa que sents quan et fas amic d’algú per sorpresa, com aquell nen amb qui no has parlat mai i que de sobte descobreixes que és simpatiquíssim, encara que porta una samarreta estranya… Cal tenir memòria, doncs, i anar pel món observant la vida, tal i com us vaig comentar quan ens vam veure a la biblioteca.
ACTIVITAT
Per això aquesta setmana farem pràctiques d’observació. Així, quan us toqui passejar-vos per un lloc preciós de Salt on us portaran per inspirar-vos, ja us haureu entrenat en l’observació. Apunteu: vull que aquesta setmana quan aneu de casa a l’escola o de l’escola a casa ho mireu tot amb ulls d’escriptors. Hi veieu alguna cosa que us cridi l’atenció i que podríeu afegir a la història de la Sandra? Un personatge? Un edifici? Alguna cosa que ha passat davant dels vostres nassos? Potser el temps que fa? Un senyal de trànsit? Ja callo, ja callo, que heu de ser vosaltres els que escolliu.
Un consell, aneu amb els ulls i les orelles ben obertes. Descobrireu que en aquell camí que ja us sabeu de memòria hi ha sorpreses que us estan esperant. Ah, i EXPLIQUEU-ME-LES! M’encanta llegir tots els vostres comentaris, les vostres històries i les vostres paraules…
LES PARAULES
… perquè sí, aquesta setmana continuem triant paraules especials!
Hola Anna, encara que em retard, però ja fa dies que ho tenim fet, t’enviem algunes pràctiques d’observació dels alumnes de 4B de La Farga:
– Un senyor que observava els ocells.
– Una senyora que plorava.
– Un nen saltant a corda amb una nena.
– Quatre senyores i cinc senyors estaven parlant.
– Sis nens i nenes fan una cursa.
És un exercici que l’hem repetit diverses vegades i ens agrada molt. Gràcies per donar-nos idees Anna Manso!!!
Moltes gràcies nenes i nens de 4t B de La Farga.
I m’alegro molt que us hagi agradat l’exercici.
Us ajudarà a l’hora d’inventar-vos la vostra història pel Cove, i també per descobrir petits tresors al vostre voltant.
Petooooons!
Hola Anna
Soc un alumne de 4tB
Jo hem dic Anthony
Aquest es para la activitat de la observacio
He observat aixó :
Un día quan estaba al carrer vaig veure a un gos que estaba en el volant d’un cotxe com que estigues conduin.
Gràcies Anthony! Quina gràcia aquest gos!
Hola Anna,
Ens ho estem passant d’allò més bé llegint el teu llibre, ja tenim ganes d’arribar al final I veure com acaba la història de la Sandra i els seus amics monstruosos.
Les paraules que hem escollit aquesta vegada són: maleït, terror, rotundament, misterioses, cataplasma, maledicció i cantussejar.
Durant la setmana passada tots vam estar molt atents amb les coses del nostre entorn i llavors ho vam posar en comú. Ens vam adonar que molts havíem repetit algunes idees, com per exemple, parlar sobre el vent, ja que la setmana passada va ser molt ventosa. Bé, aquí et deixem alguna de les històries, esperem que t’agradin.
– A mi m’ha sorprès un carrer que estava ben brut de xiclets i ple de pintades. La veritat és que no m’ha agradat gens.
– Avui travessant el pas de vianants un cotxe volia passar sense aturar-se sort que el meu pare m’ha agafat de la mà i m’ha parat perquè no ens atropellés. Això m’ha fet sentir protegit.
– A mi m’agrada molt Salt però he estat observant i he vist que la gent no respecta el seu entorn, he vist el carrer ple de deixalles i m’agradaria que no fos així perquè quan el cuidem, Salt és preciós.
– El que m’inspira més quan vinc al cole és una casa abandonada, aquesta casa em transmet moltes idees fantàstiques i m’imagino històries meravelloses ,com la d’en Ramon, el gos zombi.
– M’agraden molt els arbres del carrer major i les formes que fan els núvols.
– El que m’agrada més d’anar a l’escola és veure els cabells de la gent despentinats i com volen els paraigües de la gent quan plou perquè és divertit.
– Avui m’he adonar que quan passo per davant d’un pis altíssim em sento molt petita.
– Una de les coses que m’agraden són els pisos col•locats en fileres i també els arbres del carrer major.
– El que més em sorprèn es veure com es mouen les fulles..
– Jo m’he fixat en una de les llúdrigues que hi ha a la plaça.
Fins ben aviat! Petonets!!!
Gràcies nenes i nens del Pompeu Fabra!
Heu observat moltes coses i de molt interessants. Encara que siguin petites, com el moviment de les fulles, o adonar-se que al costat d’un edifici molt alt nosaltres som petits, petits. O que la gent no respecta la ciutat, i que si ho fes Salt encara seria més bonic.
Moltes d’aquestes històries o detalls podrien estar a la història de la Sandra. Perquè ella viu a una ciutat molt semblant a la vostra.
Per això volia que anéssiu pel món amb ulls d’escriptor observador.
L’enhorabona… i seguiu! Ja falta poc per acabar!
Bon dia Anna,
Al llarg de la setmana els alumnes de 4t A de l’escola EL PLA hem estat treballant de valent per fer tota una col•lecció d’observacions del dia a dia. En llegir-les a classe ens hem divertit moltíssim i t’expliquem les que ens han agradat més:
– La Harmit en acabar l’entrenament de bàsquet a l’escola va veure tot una colla de nens amb instruments de música i va quedar molt sorpresa de veure’n tants instruments junts.
– En el carrer de la Diana es va trencar una canonada de gas. Immediatament van venir els bombers, policies, ambulàncies i els operaris de la companyia del gas. Els propietaris del pis quan van arribar no els van deixar entrar perquè era perillós.
– La Fatoumata va trobar pel carrer un ocell que no podia volar perquè tenia una pota trencada. Un home el va veure i se’l va emportar a casa seva per curar-li les ferides.
En Mario va sortir al balcó de casa i va veure ambulàncies. En saber que recollien al seu amic, es va posar a plorar.
– La Gabrielle i els seus pares van veure aquesta setmana la Lluna plena i discutien entre ells perquè no es posaven d’acord amb el color de la Lluna.
– En Yassine mentre esperava a l’estació de tren va veure que el tren que havia d’agafar estava ple de dibuixos i graffitis. Era tan lleig que li va fer vergonya pujar-hi.
– En Jawad mentre feia l’entrenament de futbol va veure sortir del riu uns núvols que pujaven de l’aigua. Era la boira del capvespre.
– L’Othmane mentre comprava amb la mare pel Mercadona es va topar amb el seu tiet de França. Va ser tota una sorpresa!
– En Yadi va acompanyar a l’hospital a la seva mare embarassada. A la consulta va poder veure a la pantalla de l’ordinador el bebé que la mare portava dins de la seva panxa.
– La Sara es va adonar que en el bloc de pisos on viu no té tretze pisos, sinó catorze.
– En Tarik ens comenta una observació que va fer la setmana de Fires de Girona. Va veure passar uns avions molt ràpid pel cel llençant un líquid vermellós. Al migdia a la televisió va escoltar que s’havia incendiat un bosc.
– L’Aissatou va veure en el camp un arbre que tenia una mandarina de color lila, es va acostar i va veure que estava podrida.
– En Younes li ha cridat l’atenció que al costat del supermercat Consum trobés una grua enorme que portava un tractor al damunt.
Les paraules que ens han cridat més l’atenció aquesta setmana són: feta un flam, l’any de la picor, petar de riure, sense dir ni piu, ànima en pena, fer la punyeta, picada d’ullet i estrafolària.
Estem molt contents d’haver llegit el teu llibre. Ens ho hem passat fenomenal llegint les aventures dels amics monstruosos de la Sandra.
Molts petonets!!!!
Hola nenes i nens de 4t A del Pla. Heu fet una feina sensacional observant i apuntant tot el que observàveu. I heu pogut descobrir que en fer-ho tot canvia. T’adones de detalls estranys com el color lila que té una mandarina quan es fa malbé, o que el teu edifici té un pis més del que sempre havies pensat, o que el riu és ple de núvols… no sé si us adoneu però veieu la poesia que hi ha al vostre voltant. No està escrita, l’heu mirat i ara l’heu de convertir en paraules, en històries, en poemes, en cançons, en dibuixos…
Tenir lectors com vosaltres em fa molt, molt feliç i fa que ser escriptora sigui molt més fàcil i molt més bonic.
Petons!
Hola bon dia Anna.Com estas?Espero que estiguis be perque jo ho estic.T’han agradat els nostres dibuixos de la classe?La semana que be, pot ser que envio la historia de el meu personatge fantastic,que es el Gall Fada Bromista.
Adeu Anna Fins El Proper Comentari.
Oh, Massine, quina gràcia el teu Gall Fada Bromista! És genial! Fa riure molt.
Ja saps que m’agrada moltíssim que m’escriguis, o sigui, que si m’envies la història del teu personatge saltaré d’alegria.
Petons de dissabte!
Bon dia tot el diaaaa!!
En aquesta ocasió les paraules que hem trobat i que ens han cridat l’atenció , bé xq no les coneixíem o xq ens han semblat divertides són.
FLEUMA, CATAPLASMA,BROSSA,ESVENTATS, ARREBOSSATS ,ESBRINAR,BARRA ,PASSARELL, LLIMBS ,RUMIANT I CABIOLA..
Algunes d’elles quan hem sentit , el que volien dir, hem fet… ohhhh siiiii!!!
Però d’altres eren ben noves x nosaltres!!
Beeenuuuu Anna, que estem molt enfeinats treballant les anècdotes de les coses que ens passen observant de camí a casa i de casa a l’escola…
Saps?..alguns han confós anècdotes amb tragèdies i expliquem cada una… que Deu n’hi Do!!
Una abraçada x tu i per tots els que llegiu el blog!
Els nens i nenes de 4t A de les Deveses.
PD.. Anna, Et van agradar els nostres dibuixos d’ éssers fantàstics?
Ho publicareu? Ens ho diràs , si finalment és q si? ..és que estem superemocionatsssssssss!!!!!
Hola escola les Deveses!
I tant que publicarem els dibuixos. Ara hi estic treballant.
Teniu raó quan expliqueu perquè us heu fixat en les paraules. Algunes ens hi fixem perquè no sabem què volen dir, però d’altres perquè quan ens les mirem amb ulls de lector observador, de sobte les trobem divertides o boniques o misterioses.
Passa exactament el mateix amb l’activitat d’observar. El que tenies davant del nas i no t’hi fixaves, ara et sembla divertit o dramàtic o emocionant.
Vinga, seguim!
Petons!
Hola Anna,
Ens ho hem passat súper bé mirant el món amb ulls d’escriptor 🙂 🙂 🙂 A alguns ens ha sorprès molt descobrir que per on passem cada dia hàgim trobat coses que no havíem vist mai. La Nora no s’havia adonat mai que just davant de la porta de casa de la seva àvia hi ha un arbre. En Bilal ha descobert que a l’escala del seu bloc de pisos, al 3r pis, hi ha un quadre de tres gossos. La Júlia s’ha adonat que la seva amiga té els ulls blaus en lloc de verds. L’Emma ha trobat un niu d’aus davant de casa seva. En Marc C s’ha fixat amb que el seu veí té la terrassa plena de flors. La Sònia ha descobert que a la caixa dels auriculars hi ha un cavaller a l’etiqueta. La Paula ha vist que al semàfor de vianants que és davant del bar de la seva tia hi ha el dibuix de llum d’una nena en lloc del d’un nen. Segur que a partir d’ara encara descobrirem més coses interessants.
Aquesta vegada les paraules que ens han agradat més són: “picar-li el crostó” (de vegades a nosaltres també ens el piquen…he he he), “feta un flam” i compungit. Hem descobert que a la Nuri li agrada molt la paraula xiuxiuejar.
Adéu!! Fins la propera!! OXOXOXO
Ostres, m’he emocionat en llegir tot el que heu descobert. M’he emocionat perquè sé que mai més tornareu a mirar el món com abans, i que a partir d’ara trobareu tresors amagats en qualsevol racó. Jo, ahir, mentre era a la terrassa de casa estenent la roba, em vaig fixar en un petit ocell, una cuereta, que jugava entre unes enfiladisses. Vivim a ciutat, però la natura també hi és present si la busques, igual que totes les vostres troballes.
Hehehe, i a mi també em piquen el crostó de vegades! No cal patir!
Fins a la propera, i seguiu llegint fins al final!!!!!
Petons
Hola Annaaaaa!
Les observacions i experiències anecdòtiques que ens ha agradat són:
– Esperant per anar a l’escola a classes d’àrab vaig anar al parc de la Massana , estava jugant amb els nens de JUGUEM (activitats extraescolars) , hi havia un parc de gossos i la tanca estava oberta, llavors un gos gran es va escapar i va començar a perseguir a la gent. Com que tenia molta por vaig començar a córrer, em vaig ajupir i el gos va saltar a sobre meu.
– Quan tornava de l’escola vaig veure a un nen que havia trobat un carro de la compra. I el va agafar i va començar a córrer i va xocar amb mi, i li vaig preguntar perquè ho havia fet i em va contestar que era el meu germà, no l’havia reconegut.
– Un dia anava a l’escola a les 15:00 i vaig venir puntual, vaig seure en un banc de pedra i sense voler vaig donar una puntada de peu a un gos que estava a sota. Llavors em va perseguir i es va aturar fins que es va obrir la porta de l’escola.
– Anant cap a l’escola vaig veure a un senyor que s’estava acostant a mi amb mala cara. Aleshores no sabia que fer i em vaig quedar quiet. Quan ja estava al meu costat li vaig dir: “ Què vols? i em va respondre que era una broma.
– Un dia caminant cap a l’escola em vaig trobar molt de gel pel carrer. Vaig anar a patinar sobre el gel i vaig caure de culs a terra. Finalment em vaig aixecar però em feia molt de mal el peu.
– Molts alumnes de la classe passem per l’edifici “Gratacels” de Salt i comptem que hi ha 15 plantes, a més a més hi ha 84 habitatges i té tres escales A, B i C. Aquest edifici és l’edifici més alt del nostre poble.
– Sovint em trobo amb una senyora que em saluda i em regala llaminadures.
– Un dia a principis d’estiu tornant de l’escola em vaig trobar a un noi pujat a un monocicle, no m’ho podia creure, ja que no es veu cada dia i menys al carrer sinó al circ, en les atraccions o en els espectacles…
– Un dia a l’escola ens van ensenyar com treballaven els gossos dels policies. Una gosseta anomenada Blanca seguia totes les ordres del policia. Dies després tornant de l’escola vaig veure a la Blanca en acció.
Les paraules que ens ha cridat l’atenció són:
Pinxo rematat, siamesos, fleuma, maldestra, vampiritzar-te, llimbs, remugant, desvetllar, passerells, esventrats, eufòrica, escalforeta, cataplasma, ultratomba, remugant i cabriola.
El comentari enviat per l’Anna desitjant… petonets que aviat menjarem bombonets!
Roger, Oussama, Samar, Adrià, Maysae, Serena, Asmae, Oriol, Ivan, Sara, Osama, Danna, Lidia, Mohamed, Adam, Siseh, Adil, Jihan, Mariam i Eva.
Mare meva quantes aventures, i sense sortir de Salt! No cal anar a l’Amazònia perquè ens passin coses que es poden convertir en part d’un llibre. I no només us heu fixat en tot el que us passa, també ho heu escrit i heu fet molta, molta feina.
M’ha fet molta gràcia quan heu explicat que tothom es fixa en l’edifici Gratacels. Ha de ser impressionant i una mica misteriós amb tantes cases, finestres, escales… quantes històries podrien passar-hi!
I bravo per totes les paraules que heu anat triant. Sou uns molt bons lectors i això és com anar en bicicleta, un cop s’aprèn ja no s’oblida mai. A partir d’ara llegireu amb uns altres ulls i sabreu trobar les paraules més boniques, curioses o estranyes als llibres… visca!
Petons per a tots i totes!!!!!