Hola nens i nenes de quart de primària de Salt,
El temps ha passat d’una bufada i ja som a 30 de novembre cosa que vol dir que ja heu acabat de llegir el llibre Amics monstruosos! Ara ja sabeu com s’acaba. Què va passar realment amb el Martí, quin embolic organitza la Sandra quan fa veure que les pijes de les seves amigues l’han convidat i aquella tarda, mentre volta sola, descobreix un secret del pare. I com, gràcies als seus amics monstruosos, la Sandra soluciona els seus problemes. Espero que us hagi agradat i que hagueu après algunes paraules interessants o curioses.
Em fa una mica de peneta escriure aquesta entrada perquè vol dir que serà l’última activitat que us proposo. L’objectiu ja el sabeu: entrenar les vostres habilitats com a escriptors, fer un bon escalfant d’imaginació i convidar-vos a que us ho passeu bé mentre poseu en forma la vostra creativitat. També acompanyar-vos durant la lectura i animar-vos a llegir amb ulls de buscadors de paraules, igual que si fóssiu buscadors de tresor.
Per això avui us recordaré un tema del que ja us vaig parlar quan ens vam trobar a la biblioteca: les preguntes. Les preguntes són la clau per fer créixer les històries, i quan us toqui inventar i no sapigueu per on tirar us haureu de fer preguntes. Heu d’aprendre a fer-vos preguntes perquè llavors no us costarà gens que les vostres històries avancin. Què volen els nostres personatges? Farien això o farien allò? Els agrada cantar o els agrada ballar? Anirien per aquí o per allà? Sobretot, no oblideu la pregunta màgica: I què passaria si…? És una pregunta que es feia un escriptor italià que en sabia molt, que es deia Gianni Rodari. Una vegada vaig escriure un guió-conte sobre ell pel programa Una mà de contes i us el deixo aquí perquè us ajudi a inspirar-vos, perquè l’activitat que us proposo va d’imaginar i de fer-se preguntes!
ACTIVITAT:
El final que heu llegit és el final que em vaig inventar però podria no ser-ho. Perquè no juguem a inventar una continuació? Ja coneixeu la Sandra, el Martí, els pares, l’àvia, els amics monstruosos… Què pot passar més endavant? Proposeu, proposeu! Feu-ho a partir de fer-vos preguntes. Penseu preguntes i proposeu alguna continuació. Ho podeu fer de dues maneres:
A: ESCRIT. No cal que sigui molt llarg, res, dues ratlles. I si en voleu escriure més d’un fantàstic. Pengeu les preguntes que us heu fet i les possibles continuacions.
B: VÍDEO. No us enganyem, és l’opció que ens agradaria que triéssiu. Planteu-vos davant l’ordinador, premeu el programa de gravar i us graveu explicant el vostre final alternatiu (i si us ve de gust també podeu explicar perquè us ha agradat la lectura). Pengeu el vídeo a Youtube (heu de tenir un compte de Youtube, però és molt fàcil registrar-se) i ens envieu el vostre enllaç. Nosaltres publicarem una entrada amb tots els vostres vídeos.
LES PARAULES
Ei, i no us oblideu d’enviar les darreres paraules que us han agradat!
Hola Anna Manso. Som els alumnes de 4rt B de la Farga!
Com que tu ens has fet el gran regal “Amics Monstruosos” que no ens ha agradat, sinó que ens ha supermegaencantat!! Nosaltres ara et volem fer un regal a tu.
I, com que ets escriptora pensem que… el millor regal per una escriptora és… un llistat de paraules o expressions noves!!! Com tu ens has ensenyat!!!
Doncs hem fet una llista de paraules que ens agraden molt de la nostra llengua materna. A veure què et sembla!!
Primer escrivim la transcripció fonètica de la paraula amb el nostre alfabet, a continuació què vol dir, la llengua i país i finalment la persona que l’ha dit.
Khsgchm. Vol dir: t’estimo. Llengua: tamazig (Marroc) Mariam.
3jbday- m’agrades. Tamazig. Hajar
Vgit nb9a f dar- vull quedar.me a casa. Àrab (Marroc). La mare de la Farah
AMBE- Déu. Mandinga. (Guinea Konatry). Lamine
Chm tasbhant- ets molt maca- tamazig. Yousra
Sa te fereasca dumnezeu- Que Déu et cuidi. Romanès (Romania). Alex
Put- fantasma. Punjabi (Índia). Ramanjot
Xocran. Gràcies. Tamazig. Youssef Taouil
Minoho fala ualoh- vull dormir o me’n vaig a dormirFula.(Gàmbia). La mare de la Nuri.
Ansire. Ets bona. Sarahule. (Gàmbia). Usmanae
Inaistale- ets superguapa. Mandinga (Gàmbia). La mare de la Mariama
Cham tabaht- ets guapa . Tamazig. Hiba
Samhai. Perdó. Tamazig. Adam
3hafac. Gràcies. Tamazig o àrab. YQ
Adéu Anna Manso. Esperem que t’hagin agradat i que les puguis fer servir “potser” en algun llibre teu. Desitgem que el 2016… escriguis més llibres i et puguem continuar llegint!!! Adéééúuuu!!!!
Gràcies, mil gràcies pel vostre regal de Nadal. És fantàstic saber que hi sou a l’altra banda de l’ordinador. Bon Nadal i que el 2016 us porti moltes noves paraules!!!!!
Hola Anna! Tard, però t’enviem algunes de les preguntes que ens hem fet:
– El pare continuarà treballant de mecànic de motos?
– On déu ser en Ramon? En què s’ha convertit? De què treballa? I l’Egipci? I les periquites?
– Què passarà amb la Bet i l’Aina el curs vinent? Es faran amigues?
– Apareixeran més amics monstuosos?
– A partir d’ara com que els pares de la Sandra i en Martí són amics, els nens es veuran més sovint? Com s’entretindran?
– Què passarà amb l’àvia? Continuaran discutint amb els pares?
– En Martí i la Sandra seran novios?
I algunes de les idees que se’ns han acudit per continuar la història i estirar el fil:
– El pare d’en Martí i la Sandra decideixen fer un viatge junts les dues famílies. Van a la Xina a arreglar una moto especial ja que el pare d’en Martí és un especialista de molta anomenada.
– La Sandra com, diuen els alumnes del Gegant del Rec, es torna immortal i pot aparèixer, igual que els amics monstruosos, a qualsevol lloc. I s’apareix a n’en Martí i així en Marti també comparteix el seu secret.
– La Sandra convida a la Bet i l’Aina per què li ensenyin la taula del 7 . Doncs, ha llegit el llibre “Pastís per enemics” i li dóna idea de com fer-les amigues seves. L’àvia ho veu i pensa que ella pot fer el mateix amb el seu fill.
– Al pare de la Sandra li donen feina per arreglar motos a Pineda de Mar. Com ho farà, ara, en Martí per veure altra vegada la Sandra?
– Els amics monstruosos tenen un nou poder: transportar la gent de lloc. Per anar a veure la Sandra porten transportar en Martí durant la nit.
Anna, volem dir-te que ens ho hem passat molt bé fent totes aquestes activitats!!! Fins mooooolt aviat!!
Gràcies i molts petooooons!
Felicitats per la feina!!!!!
Hola Anna! Som els nens i nenes de l’escola El Gegant del Rec. Primer de tot voliem dir-te que el llibre no ens ha agradat… Ens ha encantat!!! Aquests dies hem escrit possibles continuacions del llibre tal i com ens vas demanar. Al final hem fet una votació i n’hem escollit un de cada classe.
4t A: La Sandra va anar un altre cop a casa del Martí i va descobrir que l’Aina era la seva veïna. Van veure que estava plorant i van anar-hi i van veure que no era pija, era rocker, només ho feia per ser amiga de la Bet. Es van fer amics.
4t B: El gos zombi, el gat mòmia, la Piru, la Liru, la Miru i la tortuga Frankenstein van tornar amb la Sandra per dir-li si volia ser immortal i la Sanda va dir que sí.
– Jaaaa eeets immmortaaal – va dir la Piru.
– Visca!!! – va dir la Sandra – Adéu amics monstruosos, gràcies!
– De reeeees – va dir en Ramon amb un somriure.
I també aprofitem per dir-te que hem après un munt de paraules, les darreres que més ens han agradat són: canguritzar, eufòrica, cataplasma, paorosa, empedreït i esgarips.
Esperem que t’hagi agradat, arreveure!!
Nenes i nens de l’escola El Gegant del Rec,
quins dos finals més originals! Els trobo fantàstics i divertits i demostren el que m’expliqueu, que us ho heu passat molt bé llegint i fent anar la imaginació a tota màquina.
Jo també he après molt de vosaltres, perquè aquestes dues idees no se m’haguessin acudit mai.
Si us plau, seguiu llegint, buscant llibres que us entusiasmin, que us facin somiar, seguiu buscant paraules i aprenent-ne cada dia més.
Petons i arreveure!!!!
Anna ¡! Que tal tot?
Desitgem q no t’hagis cansat d’esperar i esperar….
Un dels finals que hem consensuat..
Les famílies d’en Martí i la Sandra s’han fet molt amigues…A banda del motiu que els va unir..que era la feina..
L’àvia accepta la nova feina del seu fill de bon grat i fins i tot s’ha apuntat a fer carreres de motos i ha guanyat un premi de la gent gran de moto 65…Ara n’està molt orgullosa ..
L’Aina i la Bet , van marxar a l’estranger a estudiar i els va anar MB, xq van aprendre molt i sobretot, sobretot a comportar-se ….jajjaja
La Sandra i en Martí continuen essent grans amics i porten junts una productora de cinema ,que ha guanyat un premi en el festival de cine fantàstics de Sitges!!!
No són noviuuusss!! Quina pena ¡!!…però les seves parelles són fantàstiques i molt bons artistes..o sigui ….que tot la mar de bé…
Però…a que no sabeu x q tenen tant d’éxit ?…Doncs xq la Sandra continuament invoca als amics momstruosos i mentre dorm li xiulen les històries x les seves pel·lícules …
Anna , volem que siguis molt feliç x seguir inventant …
També volem q passis unes bones Festes de Nadal i que la sortida i entrada dls anys 2015 i 2016..siguin una font d’inspiració …esperem…esperem …esperem…nous llibres ¡!!
Un petricó de petons i abraçades monstruosas!!
Els i les d 4trA de les Deveses!!
Oh! Oh! Oh! Quins finals més GENIALS! Els he trobat boníssims i m’he petat de riure!
Quan m’he imaginat a l’àvia fent curses de motos he rigut molt.
Gràcies per participar, per llegir, per entusiasmar-vos amb els Amics monstruosos i el Cove.
I també gràcies pels vostres bons desitjos… m’heu fet emocionar.
Jo també vull que sigueu feliços, que seguiu llegint i meravellant-vos amb noves històries i que el 2016 us porti encara més inspiració per crear una història pel Cove sensacional.
Petons, petons i més petons!
Hola Anna,
Ens ha agradat moltíssim el llibre. La veritat és que ens hem quedat amb ganes de conèixer més coses sobre els personatges, per això ens ha encantat la teva proposta d’activitat.
Entre tots hem pensat les següents preguntes:
– Sorgirà l’amor entre la Sandra i en Martí?
– Li agradarà al pare la seva nova feina?
– Tindrà la Sandra un nou germanet?
– Millorarà la relació de l’àvia amb els pares?
– Tornarà a veure la Sandra algun dels seus amics monstruosos?
A partir d’aquestes preguntes cada un de nosaltres s’ha pensat un final diferent. Alguns de nosaltres l’hem escrit i d’altres ens hem gravat. Ben aviat t’enviarem un vídeo amb alguns dels possibles desenllaços.
Ah, ja ens n’oblidàvem! Les paraules que més ens han agradat són:
Exgallina, Karaoke, campera, bajanada i maledicció.
Vinga doncs, fins ben aviat!!
Hola nenes i nens del Pompeu Fabra,
les vostres preguntes són molt interessants. Com ja heu vist, amb les preguntes podem mirar la història d’una altra manera, i descobrir quins nous camins podem obrir. És molt pràctic, i ens ajuda a pensar idees noves!
Espero els vostres finals amb candeletes… i em fa MOLTA il·lusió que us graveu! Visca!
I també bravo per seguir triant paraules. Els vostres ulls ara són molt més lectors. Endavant!
petonets
Hola Anna,
Ja tenim el vídeo enllestit! Aquí et deixem possibles desenllaços:
Com podràs comprovar la majoria de nosaltres ens morim de ganes de saber què passarà entre la Sandra i els amics monstruosos… es tornaran a trobar? I entre en Martí i la Sandra, sorgirà alguna cosa més que una bonica amistat?? Aiiiii a veure si t’inspirem a fer una segona part dels Amics Monstruosos.
Fins aviat i molts petons!!
Nenes i nens del Pompeu
Oooooh, és genial! MOLTES GRÀCIES! Quin regalàs veure-us la cara i escoltar-vos les veus explicant els vostres finals!!!!
Va, a veure si m’animo amb la segona part!
Petons de Nadal
Perdona Anna el retard, hem tingut molta feina a la classe.. hem fet molta feina amb els amics monstruosos, aquí tens el resultat…
1.- Continua així:
Preguntes per continuar la història:
a) El pare de la Sandra troba feina?
b) Plantejament d’un altre personatge per preguntar en Xavier el tema de la feina?
c) Quin repte s’ha de plantejar el mecànic?
d) A qui acudir quan desapareix una persona estimada?
e) Com marxarien els amics monstruosos de la vida de la Sandra?
LA CONTINUACIÓ:
De bon matí el pare va sortir sense que nosaltres ens adonéssim per mirar si podia trobar feina. Passejant pel carrer es va aturar davant d’un aparador de motos i cotxes, just darrera seu havia un taller de mecànics.
Un dels mecànics es va acostar i li va preguntar si li agradava aquella feina, ell sens dubte li va contestar que sí.
L’Albert, el treballador li va proposar un repte: arreglar un dels cotxes que tenia en el taller i si ho superava li donaria la feina.
Es va quedar hores i hores. La Sandra i la mare preocupades van trucar al 112, tot seguit els equips d’emergència van actuar.
Al cap d’unes hores el varen trobar, tots contents ho van celebrar.
Tot i que la Beth i l’Aina no van ser amigues, en Martí i els de la placeta si.
La Sandra tota contenta perquè el seu pare havia aconseguit la feina, el seus amics i…però…no tot acabava bé, els de la colla dels amics monstruosos van aparèixer amb unes cares llargues.
Ja havien acabat la seva feina i havien de tornar els llimbs a esperar a un altre persona que els necessités. Es van dir adéu i van desaparèixer.
Al vespre la Sandra recordava les seves frases dels seus grans amics:
– Gos “no tinguis por”
– Gerda “segueix rient”
– Gat “estudia les multiplicacions”
– Liru, Miru, Piru “m’agrada la teva samarreta”
Finalment la Sandra va comprendre que algú en un altre lloc del món tindria la sort d’aconseguir l’amistat dels AMICS MONSTRUOSOS.
2.- Paraules que ens ha sobtat:
Compungit, estrafolària, capcot, sagramental, llardós, radiant, crostó, espionatge, perdonavides, entretallats.
I la frase que ens ha agradat molt és: libreee, como el sol cuando amance yo soy liiibre como el maaar!
Anna els alumnes de les Deveses et desitgem un BON NADAL i ANY 2016.
Ha estat un plaer contactar amb tu i t’enviem petonets NADALENCS.
De: Roger, Oussama, Samar, Adrià, Maysae, Serena, Asmae, Oriol, Ivan, Sara, Osama, Danna, Lidia, Mohamed, Adam, Siseh, Adil, Jihan, Mariam i Eva.
Hola escola Les Deveses, felicitats per la feina i pel vostre final.
Per mi també ha estat un plaer treballar amb vosaltres. El vostre final està molt treballat i segueix l’estil de la història però per un altre camí.
Es nota que heu llegit molt i molt bé. També perquè heu fet una bona tria de paraules!
M’agrada especialment quan escriviu que els amics monstruosos marxen, però que això vol dir que algú altre tindrà l’oportunitat que l’ajudin i de fer-s’hi amic.
Bravo!
Bon Nadal a tots, i segur que el 2016 escriureu un conte fantàstic al Cove de les paraules.
Visca el cove!
Petonets
Anna, Bona tarda i molt booon cap de setmana
Ara ja tenim la primera part ,de la segona feina que ens demanes feta ¡
Les preguntes que ens fet per tal de poder variar i escriure un altre final són :
1- Què li passarà a la Sandra sense els seus Amics monstruosos ?
2- Què passaria si el pare d’en Martí despatxés al pare de la Sandra?
3- Algun dia tornaran a aparèixer els amics de la Sandra?
4- Què passaria si l’Aina i la Bet fossin bones persones ?
5- I si el Martí i la Sandra es fan nòvios?
6- I si al final a la Sandra li encanten les les pel·lícules de por ?
7- I si la Sandra ja viatja ella sola en metro?
8- I…no seria fantàstic que la mare, el pare i l’àvia no es barallessin?
9- I…si la Sandra sempre hagués dormit bé?…com hauria anat la teva història?
10- I…si la Sandra no troba la seva família mai més?
Ben aviat… un Nou final de la història!!!!!!
És que perdona Anna, però estem d’assajos..de controls de final de trimestres i moltes “ andròmines “ que ens fa que estiguem ben ocupats!!
Però de debó que t’ho enviem!!
Petonassos de 4t A de les Deveses de Salt
Muaaakissssss!!!!
Moltes, moltes gràcies nenes i nens de Les Deveses. Heu fet la part més feixuga però també la més interessant. Plantejar-se les preguntes.
Pensar en el llibre i en les coses que poden canviar a la història. I a sobre ho heu fet molt i molt bé.
Ja veureu que els finals floriran preciosos i acolorits com flors de primavera en ple hivern.
I tot perquè haureu adobat la terra amb preguntes, amb lectura, amb ulls observadors, amb tries de paraules.
I més endavant, quan hagueu d’escriure el vostre conte, de la mà de la Núria Martí, enlloc de flors el que hi apareixerà és un bosc sencer!
Tranquils nens i nenes enfeinats. A la imaginació li va bé l’activitat. Esperaré, esperaré. Per a les coses bones és bo tenir paciència.
Petonets
Hola Anna,
Som els nens i nenes del Col·legi Vilagran. Ja hem acabat el llibre!! Aquesta història ens ha encantat i emocionat molt. Hem vibrat amb tot el que passava. Lo més bonic de tot ha estat poder-ho compartir amb tots els amics i amigues de la classe.
Ens ha agradat molt inventar continuacions i finals junts per a la història. Ens hem fet moltes preguntes i han sortit moltes idees totes fantàstiques. Hem estat tots d’acord en que els amics monstruosos tornarien a visitar la Sandra però havíem de trobar la manera de fer-ho. Hem proposat diferents idees i la que ens ha emocionat més és que la Sandra tindria un germanet i quan comencés a parlar els invocaria i ja es quedarien per sempre més amb ells. D’altra banda el taller de motos patirà un daltabaix i per fer clients nous els pares de la Sandra faran un anunci que passaran per internet i per la tele. Tindrà molt d’èxit i com que el pare és un crak arreglant motos, els pilots de competició es posen d’acord per que el pare de la Sandra prepari les seves motos per les curses.
Un altre cop hem trobat paraules i expressions noves que no coneixíem i que ens han fet gràcia, com ara: endevins, llardosa i bajanada. També “caminar pausat”, “importar un rave”, “tocats de l’ala”, “deixar anar la bomba” i “muntar un bon sagramental” (tot i que nosaltres muntem SIDRALS)
Adéu Anna!! Gràcies per aquestes estones de lectura, emocions i riures. Que passis molt bon Nadal!!
Petons amb llumetes i abraçades d’espumilló 😉
Hola nenes i nens del Vilagran. Jo sí que estic encantada i emocionada perquè us hagi agradat tant el llibre.
I teniu raó, la lectura compartida és GENIAL.
La vostra continuació em sembla encertadíssima. Quina bona idea que la Sandra tingui un germanet! Ostres, me l’apunto. De debò, debò.
I que el pare treballi de mecànic de motos de carreres, també.
Us llogaré d’ajudants!
Gràcies per tot. Per ser-hi, per llegir, per escriure, per imaginar.
Si us plau, llegiu MOLT. Demaneu llibres als Reis, al tió, al Pare Noel o a qui sigui!
Petons!!!! Us estimo!!!!
Bon dia Anna!!
En aquesta ocasió les paraules exquisides que hem trobat , tant perquè ens han agradat, són divertides , ens sonen a màgia o ….també compten les que no hem entés !!! i ara que ja les hem buscat i sabem que vol en dir ..et fem la llista!!
Estrafolària
Invocar
Punyeta
Exgallina
Desfogo
Manaire
Sagramental
Perdonavides
Capcot
Compungit
Empedreïts
Patena
Bajanada
Saberut
Âpali quin regitzell que t’hem deixa’t ¡! 😉
La classe de 4t A de les Deveses!!
PD… Annaaaa, que sàpigues que estem fent entre tots un final…Cadascun de nosaltres hem buscat , pensat i escrit preguntes per mirar de canviar el final del conte…aviam que ens sortirà!!
Petonets dolços de Nadal!!
Hola nenes i nens de Les Deveses,
m’agrada molt que a la tria de paraules l’hagueu anomenat “paraules exquisides”. Fa venir ganes de flairar-les, tocar-les, mirar-les…
Heu fet una molt bona llista i totes les raons que m’expliqueu per triar-les són fantàstiques. Però m’agrada especialment que digueu que algunes us sonen a màgia, o que les que no enteníeu també compten! Ja us vaig dir que precisament aquestes les recordareu tota la vida, perquè heu fet l’esforç de buscar el seu significat. Bravo!
I ara em toca esperar el vostre final, o finals. Ai, que em moro de curiositat!
Petons!
Hola, Anna! Som els nens i nenes de la classe de 4t A de l’escola “La Farga”. Tot i que anem endarrerits ,a l’hora d’enviar-te informació de les activitats, hem anat fent feina amb moltes ganes i il·lusió! El llibre ens ha agradat molt. De moment, t’enviem les paraules que més ens han agradat. Pensa que, de tantes que n’hi havien, n’ hem fet una tria tot escollint les que la majoria dels nens i nenes de la classe han escrit, a nivell individual. Ha estat una molt bona feina, gràcies al teu llibre, tant per a treballar les estructures i frases fetes de la llengua catalana com el vocabulari. Hem après molt tot divertint-nos!
Ara, tot seguit, et presentem les “nostres paraules” que hem après de tu!!!
PARAULES QUE ENS HAN AGRADAT MÉS:
• ELS ÀNIMS MÉS CALMATS
• FERRATERIA GERDA
• MANAIRE
• IRROMPRE
• CUSTODIATS
• TÒTILES
• TABARRA
• LES TRES PERIQUITES: PIRU, MIRU I LIRU
• PARAULA D’EXGALLINA
• PRINCESA DEL SUPER
• UN PINXO REMATAT
• GOS ZOMBI, GAT MÒMIA (L’EGIPCI), TORTUGA FRANKENSTEIN, HÀMSTER VAMPIR
• ENFAVATS
• MUNTANYA DE CORATGE
• ARRAULIR
• TERROR BLAU
• AQUELLA XIMPLERIA
• VAIG PROGRAMAR EL CERVELL
• ENS HA AGRADAT MOLT PODER TREBALLAR EN NINO BRAVO ARREL DE LA CANÇÓ “LLIBRE”
Moltes gràcies per tot i a reveure!
Intentarem enviar l’activitat dels personatges fantàstics!
Atentament,
Tonyi Mercadal Corominas
Tutora de 4ta de la Farga
Hola nenes i nens de 4t A de La Farga, ja us vaig que no cal patir pel retard. Sou feiners i això és el que compta.
Estic contenta que el llibre us hagi agradat molt, i que us hagi servit per treballar d’una altra manera. Això ja ho tenen els llibres, et fan obrir la capsa de la imaginació i tot es trastoca. I que bé que gràcies a la història de la Sandra i els seus amics us hagueu fixat més en les peces de Lego o de Mecano amb les que està fet l’idioma: les paraules, les estructures, les frases fetes… I suposo que heu descobert que em diverteix jugar amb el llenguatge i inventar-me expressions o paraules com “paraula d’exgallina”.
Endavant amb la feina, la lectura i la imaginació!
Petons!