L’escola, un niu d’històries

7367695998_1ac33b3769_z

Hola nenes i nens de quart de primària de Salt,

Com seguiu amb la lectura? Han passat unes quantes setmanes de lectura i per fi ja coneixeu a tots els visitants monstruosos que s’apareixen a l’habitació de la Sandra: el gos zombi, el gat mòmia, l’Egipci —per ara és l’únic que ens ha dit el seu nom—, les periquites fantasma i la tortuga Frankenstein. Quina colla! Però no només això, també heu conegut el Martí i heu sentit a parlar de l’Aina i la Bet, aquelles dues nenes que li fan la punyeta a la Sandra.

O sigui, que la vida de la Sandra és estranya, perquè li passen coses que no acostumen a passar-nos a nosaltres, com l’aparició d’aquests amics monstruosos. Però també és una vida normal, com la nostra. Té un pare i una mare que treballen o que perden la feina. Vol fer amics i li costa, i va a classe amb nens i nenes que no sempre són supersimpàtics. Li agraden els còmics, sent converses sobre videojocs… tot molt normal.

El dia que ens vam conèixer a la biblioteca us vaig explicar que les idees les podem captar de molts llocs. I que no cal tenir una vida d’aventura per inspirar-se. La nostra vida, ja ho veieu amb la Sandra, és suficient. Això sí, cal anar amb els ulls, les orelles i el cor ben obert. Sí, el cor també, perquè cal entendre què li passa a la gent que tenim a la vora. Si tenim un cor de pedra, tancat amb pany i clau, només pensem en nosaltres i això no va bé per entendre els demés.

Si aneu amb l’antena activada, i els ulls, orelles i cor obert, veureu idees per tot arreu, fins i tot al cel, entre els núvols!

Foto: Fabrizio

Foto: Fabrizio

Això que dic hi ha qui no s’ho creu. Qui pensa que m’ho invento. Que ho dic perquè sóc escriptora i a mi no em costa trobar idees. Que, fins i tot, ho explico per fer-me l’estupenda.

Doncs bé, podem fer un experiment… us ve de gust? Voleu que provem d’anar uns dies amb els ulls oberts? No caldrà que marxeu a l’Himalaia, ni al Brasil, ni al Pol Sud. Serà fàcil, fàcil. I com sempre, espero que us ho passeu bé. A més, l’experiment serà un segon entrenament per quan us toqui inventar un conte, o un trosset de conte. Aquest blog és un gimnàs de la imaginació! El gimnàs de la imaginació «El cove de les paraules». Benvinguts i endavant amb la segona sessió per posar els músculs de la creativitat en forma.

ACTIVITAT:

Per entrenar-vos a buscar idees per als vostres contes, us proposo que tota la classe us poseu d’acord i trieu un dia. Aquell dia tots i totes anireu per l’escola amb l’antena activada buscant idees, detalls, fets sorprenents, llocs que us inspirin per un començament d’un conte. Només caldrà que ens escriviu aquí, als comentaris d’aquesta entrada, una llisteta amb les idees que heu tingut a partir d’aquest dia d’observació a l’escola. I si dic que feu servir el mateix dia, és perquè us adonareu que a partir d’un mateix dia tenim moltes idees diferents.

Amb els mestres en vam parlar i van sortir bones idees sobre com fer-ho: potser observar uns punts concrets (les entrades i sortides, els patis, el passadís…), potser posant idees que hagueu tingut en una caixa i triant-ne algunes a l’atzar per inventar una història… Són alguns dels suggeriments. Vosaltres mateixos. Feu-ho com us vagi millor, i bona inspiració a l’escola!

LES PARAULES:

Ja hi torno. Una altra vegada us demano que busqueu entre les pàgines del llibre quines són les paraules que us han cridat més l’atenció. Hem d’omplir el Cove… de paraules! Escriviu-les aquí que volem saber quines són.

Quines són les vostres paraules preferides d’aquestes pàgines?

LECTURA:

El dia 28 de novembre penjaré una nova entrada al blog i aquest cop seria fantàstic que haguéssiu llegit fins a la pàgina 85.

Anuncis
Aquesta entrada ha esta publicada en 16-17. Afegeix a les adreces d'interès l'enllaç permanent.

22 respostes a L’escola, un niu d’històries

  1. Alumnes de quart de l'Escola Mas Masó ha dit:

    Hola Anna!
    Hem estat molt entretinguts amb la invenció de començaments de històries fantàstiques tot barrejant-les amb fets que passen el nostre dia a dia. Aquests són alguns dels començaments que ens han sortit:

    – Vet aquí una vegada un nen que jugant, va llençar aigua al seu amic però de cop va escoltar una veu que sortia de dins de l’aigua que deia: ” Ep! No em llencis!”….

    – Un dia ben normal, una noia que conduïa el seu cotxe va xocar contra un pobre ocellet. Quan va baixar per veure com estava l’ocell, es va fixar que al seu cotxe li havien sortit unes ales gegants d’ocell…

    – Com cada dia a l’hora del pati, unes nenes de quart van anar a jugar a corda. Van començar a fer-la girar però quan va ser el moment de parar-la, van notar que no s’aturava! No quedava més remei que seguir saltant…

    – Un dia, la senyoreta de quart va arribar una mica estranya i ens va dir que durant el dia podíem fer el que volguéssim, que no hi havia normes per un dia…

    – Estàvem cantant una cançó de nadal sobre en Santa Claus i de sobte, es va obrir la porta i sabeu qui va aparèixer? En Santa! Parlava amb un anglès perfecte i nosaltres, de cop, ens vam oblidar de parlar català i només ens sortia per la boca paraules amb anglès!!!

    – Un dia que feia el temps boig: de cop feia núvol, després sol, després pluja… Va aparèixer la bruixa coloraina, que es dedicava a tornar bojos els habitants de Salt tot canviant el temps.

    Fins aviat!

    • annamanso ha dit:

      Hola nenes i nens del Mas Masó,
      quins començaments d’històries més bonics. M’agraden molt!
      Fan venir ganes d’imaginar, de saber què passa, de seguir jugant a inventar històries…
      Gràcies per compartir l’experiència!
      Petons de dijous
      Anna

  2. 4t A del Silvestre Santaló ha dit:

    Després d’observar tot un dia amb atenció ens han sortit aquestes idees:

    – Un cotxe amb una cara d’ós pintada al davant podria ser un cotxe-ós zombi
    – Amb cada somriure d’un nen petit neix una fada.
    – Una guixada a terra podria ser un monstre amagat que es pot fusionar amb qualsevol objecte.
    – Un fort cop de vent podria se obra d’un fantasma que ens empenta.
    – Al darrera de la pissarra es troba una porta al món dels monstres.

    Ens encanta l’expressió QUEDAR-SE FREGIDA.

    Adéu amb el peu! : )

    • annamanso ha dit:

      Nenes i nens del Silvestre Santaló A,
      moltes felicitats per les vostres idees, i gràcies per no quedar-vos fregits mentre llegiu el llibre, he, he, he…
      Si us plau, no deixeu d’imaginar i d’explicar-nos les vostres idees.
      Petons fantàstics
      Anna

  3. 4tB La Farga ha dit:

    Hola Anna!!

    Som els nens i nenes de 4t B de La Farga. Aquest cop ens hem fixat en les frases fetes que surten en el llibre i n’hi ha moltíssimes!!! Les que més ens han agradat han sigut:
    – Tenir un humor de mil dimonis
    – Anys i panys
    – Tenir el cor fet pasta de paper

    Ens ho hem passat molt bé inventant inicis d’històries. Aquí en tens alguns:

    -Ets el primer en arribar a la classe i la trobes ben fosca i amb totes les taules i cadires mogudes. Pel terra veus alguns reglets i la seva caixa està oberta. Què pot haver passat? Serà la nostra Caixa Rambo malvada que aquesta nit ha fet de les seves?

    -Ets al gimnàs fent un joc amb el teu amic i en el temps d’obrir i tancar els ulls ell ha desaparegut. El busques per tot arreu i no el trobes. Què pot haver passat?

    -Vas pel passadís de l’escola i sents molts sorolls i crits en una classe, obres la porta i no hi ha ningú…

    Ens han entrat moltes ganes de continuar inventant!

    Fins aviat!!

    Nens i nenes de 4t B de La Farga

    • annamanso ha dit:

      Hola nenes i nens de 4t B de La Farga,
      veig que ja heu descobert que m’agrada jugar amb el llenguatge, i que les frases fetes em diverteixen.
      Trobo que són com una mena de poesia. Dic, “té el cor fet pasta de paper” i m’imagino la tristes d’aquell cor desfet i fet una pasteta de paper abans d’assecar-se…
      Ah, i les vostres històries també m’agraden!
      Una escola és un niu d’històries i no pararíem de trobar-ne.
      Però m’ha agradat especialment que hagueu lligat el vostre personatge i la possibilitat d’una nova història.
      Això rutlla, això rutlla!
      endavant!
      petons contents
      Anna

  4. Alumnes de 4t escola Les Arrels. ha dit:

    Bona tarda Anna;

    Som els nens i nenes de 4t de l’escola Les Arrels. Hem tingut l’antena activada i ens han sortit aquestes idees:
    – Una pissarra on quan hi escrius un problema el resol tota sola.
    – Un llapis que si l’agafes et converteix en fantasma.
    – Avui al migdia he vist un nen que s’imaginava que tenia botes però en realitat portava bambes, i a sobre trencades. El nen sense pensar-ho ha saltat a la bassa i s’ha mullat tot el peu. Però ell s’imaginava que era…
    – Hi havia una vegada una nena que anava caminant pel passadís de l’escola. Es va trobar al seu mestre i es va espantar moltíssim. I llavors…
    – Al matí el meu amic Kendy em va agafar per la caputxa i de cop i volta… Pum! Va caure a la vorera. Es va fer molt de mal però es va aixecar ràpidament. Llavors el professor…
    – Les paraules apareixien i desapareixien dels llibres.
    – Un llibre que si l’obres surten els personatges que hi ha dins.
    – Avui he vist en Kendy que estava plorant perquè en Lucas i en Rayan no volien ser amics seus.
    – Fa uns dies l’Andy i jo havíem anat a la classe i ens vam amagar fins que…
    – Quan vaig sortir de l’escola vaig veure una nena que va caure i li va sortir molta sang. Des d’aquell moment tot ha sigut un desastre…

    Estem gaudint moltíssim de la lectura del llibre. Els nostres mestres sempre ens deixen amb les ganes de saber què més passarà.

    Una abraçada ben forta.

    • annamanso ha dit:

      Hola nenes i nens de Les Arrels,
      ja veig que us heu llançat a pensar idees a raig. I són divertides, misterioses, genials!
      Llegir i mirar el món amb les ulleres d’imaginar històries fan activar la maquineta de la imaginació que duem dins.
      Ja veureu que quan us toqui inventar el vostre tros de conte, el vostre capítol, no us costarà gaire, o que, tot i costar-vos, us ho passareu molt bé.
      Seguiu, si us plau!
      Petonets de divendres
      Anna

  5. 4t Escola Veïnat ha dit:

    Hola Anna!
    Som els nens i nenes del Veïnat! Ens vam dedicar a observar el dia 17, i tens raó! van sortir coses molt diferents:
    – Un nen que juga a futbol i marca un gol.
    – Hem sortit a llegir al pati i un nen ha escopit al terra.
    – A l’hora de medi han portat un esquelet a la classe.
    – Al matí un nen ha relliscat al passadís.
    – Aquest matí l’Iván tenia cara de dormit.
    – Al pati, uns nens petits jugaven a amagar-se.
    – Al pati, uns nens jugaven a futbol amb una pilota de plàstic.
    – A l’hora de dinar, a la Nicole, li ha caigut enciam al got.
    – Dos nens es barallaven al passadís.
    – Després de jugar a futbol, un nen estava vermell com un tomàquet.
    – L’ Iván ha caigut al entrar a la classe.
    – Hem sortit al pati a fer teatre en anglès.
    – Dos nens es barallaven al pati.
    – Els nens entraven a l’escola tranquil•lament.
    – Al pati els nens jugaven.
    – Una nena ha caigut al pati i s’ha fet sang.
    – A la tarda uns nens del menjador recollien fulles.
    – He caigut a sobre de l’ Alae i ens hem fet mal.
    – L’Amin tenia tos i la senyoreta li ha donat un caramel de menta.
    – Al matí molts nens feien cara de dormits.
    – Al pati hi ha una part molla i una altra seca.

    Hem pensat que ens poden sortir històries molt xules!…
    * Aquest matí a l’hora de medi ens han portat un esquelet a classe. Semblava que s’estava quiet… però no! Es movia!…

    * Al matí, quan entràvem a l’escola, hi havia molts nens que feien cara de dormits. Però alguna cosa rara passava, primer feien cara, després s’adormien! Van començar els de 6è, després els de 5è….

    * Quan dinava, a la Nicole li ha caigut un tros d’enciam al got que tenia ple d’aigua. Hem rigut molt però hem parat ràpid… l’enciam s’havia begut tota l’aigua!…

    I com aquestes ens han sortit moltes més!

    • annamanso ha dit:

      Hola nenes i nens del Veïnat,
      moltes, moltíssimes felicitats!
      Sou uns observadors molt bons i molt enginyosos i us heu fixat en molts detalls curiosos que obren la porta a històries divertides i apassionants.
      Heu de saber que a partir d’ara ja no tornareu a veure l’escola tal i com la veieu abans, i que serà per sempre més l’escenari d’un munt de contes que se us acudiran gairebé sense voler.
      VISCA LA IMAGINACIÓ! I seguiu, si us plau! (Ah, i llegiu el que han proposat les altres classes que també val molt la pena!)
      Petons de migdia
      Anna

  6. Alumnes de 4tB Silvestre Santaló ha dit:

    Els alumnes de 4tB del Silvestre Santaló hem escollit anar amb l’antena activada el dilluns 21 de novembre. I totes aquestes idees hem trobat:
    – Hi havia una vegada un armari molt antic que si obries la porta tres vegades et portava a un altre dimensió.
    – Tenim unes finestres que fa passar el temps molt ràpid.
    – HI ha uns arbres al pati que si els toques et fan pessigolles.
    – Les llums de la classe són divertides si piques l’ullet s’apaguen.
    – Les nostres pilotes fan uns bots gegants.
    – La font de l’escola treu xocolata calenta.

    • annamanso ha dit:

      Bon dia nenes i nens del 4tB del Silvestre Santaló
      M’ho estic passant molt bé llegint el vostre experiment i el de les altres classes.
      No cal anar fins a l’Everest perquè se’ns acudeixin bones idees. La nostra escola de sempre es pot transformar en un espai diferent i meravellós, on hi ha una font que hi raja xocolata! Nyam!
      Moltes gràcies per compartir-ho, i no us perdeu les històries de les altres classes, són fantàstiques també.
      Petonets de pluja
      Anna

  7. 4t A EL PLA ha dit:

    Hola a tothom!
    Som les nenes i els nens de 4t A del Pla.
    Anna, ens agrada molt el llibre dels Amics Monstruosos. Ens ho passem molt bé llegint-lo i els noms de les periquites fantasma ens fan molt de riure: Piru, Liru i Miru, quins noms!
    També anem omplint el cove de paraules noves. Les últimes que hi hem posat són: ARREBOSSAT i ESCALFORETA.
    Tenim moltes idees per començar a escriure històries, però hem triat aquestes dues:
    – Si obrim la porta d’un armari de la nostra classe, a partir de les cinc de la tarda, de dins surten tots els nostres amics monstruosos: el boli-esquelet-golafre, la goma-drac-presumida, la maquineta-vampir-mocosa…
    – Si anem al lavabo, tanquem la porta i estirem la cadena del vàter tot comença a giravoltar i apareix una nau que ens teletransporta al futur. Allà hi trobem molts robots que t’ho fan tot, cotxes que poden volar i navegar, cases intel•ligents que poden parlar i traslladar-se de lloc i moltes coses més.
    Adéu Anna, esperem que t’agradi el que hem escrit.
    Petons de pluja i vent! Alumnes 4t A del Pla.

    • annamanso ha dit:

      Hola nenes i nens del Pla,
      avui a Barcelona plou i fa un dia rúfol, que vol dir que està gris, humit, fosc i fresc. Així que la vostra ESCALFORETA em va molt bé, i m’imagino menjant uns calamars arrebossats per sopar i nyam!
      També us vull dir que els vostres començaments d’històries són molt engrescadors.
      Fan venir ganes de saber què més hi passa!
      Així que seguiu llegint i seguiu fent anar la imaginació.
      petons rodons
      Anna

  8. Josep ha dit:

    Bones Anna,

    Som els nens i nenes de 4t A de la Farga i esperem que t’agradin les nostre idees per començar a escriure històries. Segur que et faràs un fart de riure!!!
    1. Una nena que no volia dir la veritat…
    2. Com perdre la vergonya a cantar i ballar…
    3. La pilota juganera i saltarina…
    4. Una classe que cridava per les parets i trencava els vidres…
    5. Massa crítica i poca felicitació. Només en entrar a l’aula ja et critiquen…
    6. Un concert de pets…
    7. Les cadires invisibles…
    8. La maledicció del material. Només tocar-lo es trenca…

    També hem jugat amb les paraules que ens han agradat més dels capítols que hem estat llegint aquestes setmanes:

    Fleuma, enyorar, romàntic, cursis, ric, lliure, murmurar, pizza, abraçada…

    Bona setmana i…

    Petons de caramels!!!

    • annamanso ha dit:

      Nenes i nens de 4tA de La Farga,
      teniu raó, m’he petat de riure! Ostres, el concert de pets promet, i les cadires invisibles deuen provocar unes pinyes monumentals!
      Agafo les vostres paraules i les fico dins del Cove. Ja n’hi ha un munt però totes juntes estan més calentones.
      Petons de pluja
      Anna

  9. 4t B Gegant del Rec ha dit:

    Hola Anna! Som els alumnes de 4tB del Gegant del Rec.
    Nosaltres hem pensat tot d’inicis per fer històries fantàstiques!
    Primer cada un hem escrit una frase sense acabar i les hem posat totes en una caixa. Després cadascú n’agafava una i hi afegia el final de frase que més li agradava. T’escrivim aquí algunes de les frases per començar històries que han sortit:

    – Fa molt de temps, en el pati de l’escola hi havia un gegant que… va destruir els ordinadors.
    – A l’aula de música hem trobat… un cuc repugnant tocant el violí.
    – Un dia amagat entre els matalassos de l’aula de Psico… em vaig trobar unes marietes vampires.
    – A la classe, la senyoreta avui està molt estranya… perquè ha menjat patates podrides.
    – Hi havia una vegada una finestra de l’escola que es va obrir i va sortir un… mig dinosaure mig home.
    – Al pati del darrera… ha sortit una serp de sota terra.
    – Dilluns passat vam sentir que algú tocava el piano des de l’aula de música, era… un escarabat gegant amb tres cares.

    Fins aviat!!

    • annamanso ha dit:

      Oh, oh, oh!
      Quina bona idea que heu tingut. Han sortit unes idees més que fantàstiques!
      Se m’ha escapat el riure amb la senyoreta que feia coses estranyes perquè havia menjat patates podrides. Ha, ha, ha!
      I mare meva quines coses més sorprenents que poden passar al Gegant del Rec, especialment a les nenes i nenes del 4t B!!!!!
      Em sembla que el dia que em quedi sense inspiració i necessiti airejar-me us vindré a veure.
      Seguiu igual de fantàstics! Bravo!
      petons de pa amb oli i sal
      Anna

  10. quart A ha dit:

    Els alumnes de 4t A del gegant del Rec hem tingut unes quantes idees:

    – Hi havia una vegada un grup de nenes que a l’hora del pati sempre saltaven a corda tranquilament……

    – En una escola que es deia el Gegant del rec hi havia molts robots que estaven disfressats d’humans però hi havia dos alumnes que no sabien que la resta eren màquines…

    • annamanso ha dit:

      Hola nenes i nens de 4t A del Gegant del Rec,
      ara m’heu deixat amb ganes de saber com continuen les vostres històries! He, he, he.
      Seguiu inventant, si us plau, i seguiu llegint.
      petonets de divendres
      Anna

  11. 4t Vilagran ha dit:

    Hola a tots,
    Som els nens i nenes del Vilagran. Aquesta vegada ens hem quedat amb la paraula PAOROSA i l’expressió “anar a fregir espàrrecs” és molt útil per quan vols engegar a algú amb educació. Del capítol ens ha cridat l’atenció l’aparició de les tres periquites fantasma. Ens ha fet riure la conversa entre en Martí i la Sandra sobre la millor manera de matar un zombi, perquè és absurda. També fa molt riure que vagi a dormir armada amb un paquet de sal, una llanterna i un encenedor. Ens ha encantat la descripció de la tortuga Frankenstein!!!!! Fins i tot cadascú ha dibuixat la seva versió de la tortuga-monstre. Ens ho hem passat bombafantàstic!! També ens ha agradat que la Sandra, que tenia tanta i tanta por, acabi partint-se de riure amb la tortuga Frankenstein.

    Hem estat observant els racons de l’escola amb molta atenció i l’antena a tope. Hem descobert moltes coses i n’hem fet una tria:
    – El pal de la cistella de bàsquet té unes lletres, podria ser un missatge secret?
    – Un aguantaportes, per transportar-nos a un altre món a través de la porta?
    – Una foto de les profes al suro de la sala de professors que es veu que fa dos anys que està penjada, per tocar la profe que vulguis i convertir-te durant mitja hora en aquella profe?
    – La porta del costat de la font de la classe de p4 té el vidre una mica esquerdat, l’haurà trencat el crit d’ una sirena malvada?
    – Ens hem adonat que la paret del pati es de color vainilla, la majoria pensàvem que era blanca o grisa, potser durant la nit una bruixa ha fet servir la seva escombra de brotxa?
    – Una tapeta damunt la pissarra, amaga el mapa d’un tresor?
    – A l’entrada principal hi ha una figura de fusta de la Mare de Déu, si li prems el nas s’obre un passadís secret a la paret?
    – Tenim una caixa a la paret de la classe tancada en clau, contindrà pocions màgiques?

    Ja hem començat a llegir la nova part, a aquest pas ens acabarem el llibre en un tres i no res!!!.

    La senyoreta diu que ens han visitat els monstres perquè a la classe ens ha desaparegut una cosa i….. va tornar a aparèixer per art de monstre ….

    Adéu. Fins la propera!! Petons de monstres monstruosos que no fan por.

    • annamanso ha dit:

      Hola nenes i nens del Vilagran,
      ho veieu? Quan s’activa l’antena de la imaginació ja no es pot parar de trobar noves idees!
      Ja no veureu mai més la vostra escola amb els mateixos ulls. Ara són ulls d’algú que busca idees per a una història.
      I, a més, ens adonem de coses noves, com el color vainilla de la paret, o una tapeta sobre la pissarra, les lletres de la cistella de bàsquet, etc.
      Totes són molt bones idees que fan venir ganes de llegir, perquè totes podrien estar dins d’un conte.
      També veig que esteu llegint el llibre amb moltes ganes, i això hi ajuda molt, perquè llegir ens entrena a l’hora d’imaginar.
      Gràcies per aquest missatge tan preciós i seguiu llegint i imaginant!
      Petons assoleiats
      Anna

Deixa un comentari

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

Esteu comentant fent servir el compte WordPress.com. Log Out / Canvia )

Twitter picture

Esteu comentant fent servir el compte Twitter. Log Out / Canvia )

Facebook photo

Esteu comentant fent servir el compte Facebook. Log Out / Canvia )

Google+ photo

Esteu comentant fent servir el compte Google+. Log Out / Canvia )

Connecting to %s