Activitats 2010/11

Creació dels entorns físics i dels personatges que protagonitzaran el conte

  • El bosc més misteriós del món
    • En Tim, el bolet tímid (Escola del Veïnat)
    • En Narcís, el llop presumit (Escola Silvestre Santaló)
    • L’Estrellat, el mussol golafre (Escola Dominiques)
  • La ciutat més sorollosa del món
    • La Lídia, la gateta atabalada (Escola El Pla-A)
    • En Llampec, el cotxe bromista (Escola La Farga-B)
    • En Rondillot, el rellotge rondinaire (Escola Mas Masó-A)
  • El mar més perillós del món
    • La Melissa, la balena xafardera (Escola Vilagran)
    • En Pipus, el pop panxacontent (Escola del Gegant del Rec)
    • En Pepet, el tauró poruc (Escola Mas Masó-B)
  • El país més solitari del món
    • La Dina, la bandera egoïsta (Escola El Pla-B)
    • En Pinxo, el cactus gandul (Escola La Farga-A)
    • En Pepitu, el volcà tossut (Escola Pompeu Fabra)

Dinamització de l’activitat:

  • Nivell educatiu: 4t de primària
  • Duració de l’activitat: durant tot el curs escolar
  • Dinàmica de treball:
    • 1r trimestre. Treballarem el text descriptiu. A través del bloc, cada classe crearà un personatge i el dibuixarà. També es farà un taller d’il·lustració per recolzar la creació del personatge de cada classe.
      • Treball a l’aula: Descripció dels personatges i els espais
      • Activitat al bloc: Creació del personatge de l’aula i el seu entorn
      • Recursos
      • Desenvolupament del projecte(Cada classe crearà un personatge i el seu entorn).
        • Cada nen crearà un personatge i de tots els personatges de classe en triaran un que els representi.
        • A través del bloc coneixerem a la Rita Fredolica i cada classe presentarà el seu personatge.
        • L’Anna Manso presentarà l’activitat al bloc.
        • L’Anna Manso, proposarà activitats per treballar la descripció a través del bloc, buscant activitats per treballar la descripció a través del procés de creació de la Rita Fredolica.
        • Proporcionarem diversos recursos per tal de donar eines de treball al professorat.
        • Per reforçar el treball realitzarem un taller d’il·lustració. La tallerista serà la Sara Tornos.
        • Es proposaran als nens 4 entorns físics en els que han de crear-se els personatges, 3 a cada entorn:
          • La ciutat més sorollosa del món
          • El bosc més misteriós del món
          • El mar més perillós del món
          • El país més solitari del món
      • Taller de creació de personatges
        • Dates: del 25 d’octubre al 4 de novembre
        • Destinataris: alumnat de 4t de les escoles de Salt
        • Durada: 2 sessions d’1 hora cadascuna
        • Estructura:
          • 1a sessió: Taller d’escriptura creativa. Invenció de personatges a partir de la tècnica del binomi fantàstic d’en Gianni Rodari. Treballem la descripció de personatges i espais.
          • 2a sessió: Disseny del personatge. Il·lustració del personatge en diferents situacions, plans i estats emocionals. Crear un entorn amb la tècnica del collage.
          • Material: llapis, goma, maquineta, tisores, revistes, 6 caixes de colors aquarel·lables, pinzells, fulls de colors, fotocòpies.
    • 2n trimestre. Treballarem la narració. Llegirem “La Rita Fredolica” i a través del bloc coneixerem a la Rita i cada classe presentarà el seu personatge. Iniciarem la proposta d’escriure un conte conjuntament. 
      • Treball a l’aula: Lectura de “La Rita Fredolica”. Redacció del conte
      • Activitat al bloc: Presentació de la Rita al bloc. Conversa entre els personatges creats pels nens i la Rita. Proposta d’aventura conjunta
      • Recursos: Llegir “La Rita Fredolica”. Fitxes de treball (diàleg)
      • Desenvolupament del projecte
        • Tornant de vacances de Nadal, totes les classes de 4t rebran un cistellet amb uns 15 exemplars de “La Rita Fredolica”.  La Sessi Sitjà portarà els llibres a les classes, amb la finalitat d’engrescar-los en la lectura.
        • Estar previst que la lectura de la Rita es faci durant el mes de febrer, simultaniament a totes les escoles.
        • Des del bloc s’aniran plantejant diferents activitats per reforçar la lectura del llibre i el treball de la narració, diàleg, etc.
        • Finalment, un cop llegit el llibre, la Rita proposarà l’inici d’una aventura conjunta: l’escriptura d’un conte entre tots.
        • A partir del març (aproximadament)
        • Iniciarem l’escriptura del conte a través del bloc. Cada escola disposarà d’1 setmana per escriure. Des de la Biblioteca marcarem el calendari d’escriptura.
        • La dinàmica de treball per escriure el conte serà similar a la del curs passat. Es començarà la història al bloc amb el personatge de “La Rita Fredolica” i continuarà una escola amb el seu personatge, tornarà a fer de nexe la Rita i continuarà una altra escola… i així fins que hagin escrit totes les escoles.
    • 3r trimestre. Treballarem l’entrevista. Escriurem un conte, l’escriptura del qual es desenvoluparà a través del bloc.
      • Treball a l’aula. Redacció del conte
      • Activitat al bloc. Animació de la Rita. Redacció de l’aventura dels amics de la Rita
      • Desenvolupament del projecte
        • Continua l’escriptura del conte conjunt. Calculem acabar a mitjans de maig.
        • Preparació de les preguntes per fer a l’autora el dia de la trobada.
        • Al bloc es proposaran diferents activitats per reforçar el treball de l’entrevista.
        • Cada classe haurà de preparar una pregunta per fer a l’autora.
        • A mitjans de juny prepararem una trobada entre els nens i nenes que han participat en el projecte i l’autora del llibre, l’Anna Manso.
        • S’entregarà a cada nen un exemplar del conte que han escrit entre tots.
Anuncis