Activitats 2011/12

Dinamització de l’activitat:

  • Nivell educatiu: 4t de primària
  • Objecte de l’activitat: investigar com era el Salt d’abans  i documentar-se per poder escriure un conte conjunt ambientat en el Salt de la industrialització
  • Duració de l’activitat: tot el curs escolar

Eix conductor del projecte:

La Rita explica que aquest estiu (un estiu que dura 7 dies) li’n va passar una de molt grossa. Una nit mirava els estels fugaços i va demanar un desig: vull viatjar a Salt!

Va anar a dormir i de cop i volta es va despertar a Salt, però no era el Salt que ha vist a les fotografies. Era diferent. Era el Salt de fa molts anys, tants, que la Biblioteca era una fàbrica! Va voltar per tot arreu i va veure coses extraordinàries, fins que va tenir molta son i es va adormir de nou. Quan es va llevar tornava a estar a casa.

Va pensar que només havia estat un somni fins que es va adonar que s’havia deixat els guants peluts de coloraines que fa servir per dormir. Eren uns guants especials. Se’ls va posar després de tot el que els va passar a l’avi i a ella. Però la Rita encara no ens pot explicar res perquè sap que aviat els nens i nenes de quart llegiran el llibre que va escriure l’Anna Manso amb totes les seves aventures.

Ara la Rita necessita tornar al Salt del passat! Ha estat parlant amb l’avi i amb l’Anna i no hi ha un altre camí: els nens i nenes de Salt l’han d’ajudar. Entre tots escriuran un conte. L’Anna diu que és l’única màquina del temps que coneix.

Dinàmica de treball:

      • 1r trimestre
        • Sortida: Visita a la biblioteca per introduir el tema i conèixer a la Teresona. Es veurà i comentarà la foto dels treballadors de la fàbrica que hi ha a la secció d’adults. Per complementar la informació gràfica prepararem una petita exposició amb imatges de l’època.
        • Treball a l’aula. Lectura del conte “La Rita fredolica” de l’Anna Manso.
        • Sortida. Visita a un indret de Salt. Es prepararan unes fitxes amb una foto antiga i els alumnes hauran d’anar a veure l’edifici o espai que els hi toqui, fer-ne una petita descripció i enviar fotos actuals del mateix lloc.
        • Activitat al bloc.
          • Al novembre, l’Anna presenta l’activitat al bloc.
          • Dinamització del bloc per part de l’Anna i participació dels alumnes de totes les escoles.
      • 2n trimestre
        • Bloc. S’obre un espai on es recull el resultat de les investigacions i creacions literàries dels alumnes
        • Treball a l’aula. A partir de la fitxa que trobaran el bloc, cada escola investigarà sobre un tema i redactarà un informe, seguint una ruta de viatge. La documentació que es donarà a les escoles es basarà en imatges i textos del llibre: “L’Abans. Salt. Recull gràfic 1880-1965”, de Josep Ros Nicolau, editat per Efadós l’any 2004.
        • Activitat al bloc. Dinamització del bloc per part de l’Anna i participació dels alumnes de totes les escoles.
      • 3r trimestre
        • Treball a l’aula i al bloc. Escriptura del conte conjunt
        • Trobada de tots els alumnes de 4t amb l’escriptora Anna Manso

         

Temes que treballen cada escola

Escola Edifici visitat Entorn investigat
Dominiques Teatre de Salt La casa dels llibres xerraires
La Farga La Farga El país del fer i desfer
Gegant del Rec Mas Sitjar El món dels secrets
Mas Masó Mas Mota El cau de les màquines
El Pla Mas Llorenç El reialme de la velocitat
Pompeu Fabra Les Bernardes La terra fantàstica
Silvestre Santaló Hospital El territori de les mil diferències
Veïnat Coma Cros La porta de les rialles
Vilagran Estació del Veïnat El mapa del tresor
Anuncis