El novembre passat, la Rita us va enviar una carta on, entre altres coses, deia:
“El meu guant pot ser a qualsevol lloc. Sí, jo me’l vaig descuidar a la fàbrica de la Teresona, però ella o qui sigui, se’l poden haver endut a una altra banda.“
També proposava que per ajudar-la prodríeu escriure un conte en què l’acció es desenvolupés al Salt d’abans, tot seguint una ruta de viatge que passés per un munt de llocs tant imaginatius com aquests:
- El món dels secrets: la casa, l’interior, l’eixida, els patis. Allà on vivia la gent, on guardava els seus secrets més secrets, on podien ser com eren de bo de bo.
- El territori de les mil diferències: La vida quotidiana. Una vida molt diferent a la nostra, tanta que hi ha mil i una diferències amb tot allò que ara vivim.
- El cau de les màquines: Les fàbriques, on les màquines eren les reines, les que marcaven el ritme i la vida i el soroll… tot.
- La terra fantàstica: la vida de pagès, una vida basada en la terra. Una terra fantàstica, perquè donava fruit i riquesa, i també perquè també pot ser una font de sorpreses.
- El país del fer i desfer: Els oficis, amb els seus mestres i els seus aprenents. I ja se sap el que diu la dita: fent i desfent aprèn l’aprenent.
- El mapa del tresor: els carrers, el municipi, allò que era Salt fa tants anys. El mapa per trobar el que es busca.
- La porta de les rialles: L’oci, la manera de divertir-se, els jocs, els esports, les excursions… una porta bona de creuar.
- La casa dels llibres xerraires: l’educació, les escoles, allà on s’aprèn a llegir i es descobreix que els llibres xerren.
- El reialme de la velocitat: la mobilitat, els mitjans de transport, des de les bicicletes, al cotxe, al tren, la barca de llibant… varetes màgiques per arribar ben ràpid a tot arreu.
Però per poder escriure, abans us heu de DOCUMENTAR. I com? Anant als llocs i mirant i remirant, pensant i repensant i, després, explicant tot allò que heu vist.
Som investigadors!: Pautes de treball per seguir la ruta de viatge
- Entre els mesos de gener i febrer, cada escola investigarà sobre un tema. En el paràgraf que segueix hi trobareu el tema que treballareu. Descarregueu-vos la vostra fitxa i consulteu el dossier on trobareu informació de l’entorn que us correspon.
- Una vegada acabat el treball, el podeu enviar a la biblioteca per correu electrònic: escolabiblioteca@salt.cat
- El resultat de totes les investigacions el trobareu a la plana: Un Salt de la realitat a la fantasia
- Quan s’hagi completat la investigació, a primers de març, començarà l’escriptura del conte conjunt.
Material complementari: dossier i fitxes de treball de l’entorn que treballarà cada escola
- Ruta de viatge. Dossier informatiu sobre els diferents entorns on es desenvoluparà l’acció del conte. Conté informació dels naou espais.
- Fitxes de treball de cada escola
- El món dels secrets. Escola El Gegant del Rec
- El territori de les mil diferències. Escola Silvestre Santaló
- El cau de les màquines. Escola Mas Masó
- La terra fantàstica. Escola Pompeu Fabra
- El país del fer i desfer. Escola La Farga
- El mapa del tresor. Escola Vilagran
- La porta de les rialles. Escola El Veïnat
- La casa dels llibres xerraires. Escola Dominiques
- El reialme de la velocitat. Escola El Pla
Pistes. Recordeu la llista de coses que us va recomanar la Rita.
- Imaginar aventures que poden passar al Salt del passat
- Cada escola podrà inventar-se dos personatges (persones, o objectes o algun element de la natura que parli, si voleu)
- Olors, sorolls, colors, paisatges (de natura o de carrers i fàbriques)
- Quin temps feia i si passaven fred o calor, com vestien, què s’hi feia allà, si hi havia moltes persones, quins horaris feien…
- Us agradaria fer el que es feia allà?
- Què en pensaria jo, la Rita, de tot plegat
- Quines coses podria fer jo, la Rita, per recuperar el guant a aquest lloc del passat?
- A qui podria conèixer? Amb qui podria parlar?
- I el més important… què us sorprèn més?
Calendari. Aquesta activitat es portarà a terme a partir del 16 de gener de 2012 i acabarà a finals de febrer. En aquest moment començarà l’escriptura del conte conjunt.