Ruta de viatge

ruta de viatgeEl novembre passat,  la Rita us va enviar una carta on, entre altres coses, deia:

“El meu guant pot ser a qualsevol lloc. Sí, jo me’l vaig descuidar a la fàbrica de la Teresona, però ella o qui sigui, se’l poden haver endut a una altra banda.

També proposava que per ajudar-la prodríeu escriure un conte en què l’acció es desenvolupés al Salt d’abans, tot seguint una ruta de viatge que passés per un munt de llocs tant imaginatius com aquests:

  • El món dels secrets: la casa, l’interior, l’eixida, els patis. Allà on vivia la gent, on guardava els seus secrets més secrets, on podien ser com eren de bo de bo.
  • El territori de les mil diferències: La vida quotidiana. Una vida molt diferent a la nostra, tanta que hi ha mil i una diferències amb tot allò que ara vivim.
  • El cau de les màquines: Les fàbriques, on les màquines eren les reines, les que marcaven el ritme i la vida i el soroll… tot.
  • La terra fantàstica: la vida de pagès, una vida basada en la terra. Una terra fantàstica, perquè donava fruit i riquesa, i també perquè també pot ser una font de sorpreses.
  • El país del fer i desfer: Els oficis, amb els seus mestres i els seus aprenents. I ja se sap el que diu la dita: fent i desfent aprèn l’aprenent.
  • El mapa del tresor: els carrers, el municipi, allò que era Salt fa tants anys. El mapa per trobar el que es busca.
  • La porta de les rialles: L’oci, la manera de divertir-se, els jocs, els esports, les excursions… una porta bona de creuar.
  • La casa dels llibres xerraires: l’educació, les escoles, allà on s’aprèn a llegir i es descobreix que els llibres xerren.
  • El reialme de la velocitat: la mobilitat, els mitjans de transport, des de les bicicletes, al cotxe, al tren, la barca de llibant… varetes màgiques per arribar ben ràpid a tot arreu.

Però per poder escriure, abans us heu de DOCUMENTAR. I com? Anant als llocs i mirant i remirant, pensant i repensant i, després, explicant tot allò que heu vist.

Som investigadors!: Pautes de treball per seguir la ruta de viatge

  1. Entre els mesos de gener i febrer, cada escola investigarà sobre un tema. En el paràgraf que segueix hi trobareu el tema que treballareu. Descarregueu-vos la vostra fitxa i consulteu el dossier on trobareu informació de l’entorn que us correspon.
  2. Una vegada acabat el treball, el podeu enviar a la biblioteca per correu electrònic: escolabiblioteca@salt.cat
  3. El resultat de totes les investigacions el trobareu a la plana: Un Salt de la realitat a la fantasia
  4. Quan s’hagi completat la investigació, a primers de març, començarà l’escriptura del conte conjunt.

Material complementari: dossier i fitxes de treball de l’entorn que treballarà cada escola

Pistes. Recordeu la llista de coses que us va recomanar la Rita.

  • Imaginar aventures que poden passar al Salt del passat
  • Cada escola podrà inventar-se dos personatges (persones, o objectes o algun element de la natura que parli, si voleu)
  • Olors, sorolls, colors, paisatges (de natura o de carrers i fàbriques)
  • Quin temps feia i si passaven fred o calor, com vestien, què s’hi feia allà, si hi havia moltes persones, quins horaris feien…
  • Us agradaria fer el que es feia allà?
  • Què en pensaria jo, la Rita, de tot plegat
  • Quines coses podria fer jo, la Rita, per recuperar el guant a aquest lloc del passat?
  • A qui podria conèixer? Amb qui podria parlar?
  • I el més important… què us sorprèn més?

Calendari. Aquesta activitat es portarà a terme a partir del 16 de gener de 2012 i acabarà a finals de febrer. En aquest moment començarà l’escriptura del conte conjunt.

Anuncis